Skip to content
Task

Hvordan bruker du kilder til ulike formål?

Vi bruker kilder til problemløsning kontinuerlig, nesten uten å legge merke til det. Av og til støter vi på større utfordringer, og da er det lurt å ha strategier for hvordan vi bruker kilder til problemløsning.

Vi lurer på ting og prøver å finne svar. Vi kan for eksempel ha behov for å sjekke når bussen går, finne ut på hvilken side av Mjøsa Gjøvik ligger, finne prisen på et par joggesko og så videre. Mange svar finner vi på nettet, men vi kan også spørre noen om hjelp.

Hvilke strategier kan du velge for ulike typer problemer?

Jobb gjerne i par med disse spørsmålene:

  1. Du har problemer med datamaskinen din. Hva gjør du?

    Skriv ned ei punktliste om hvordan du tenker å gå fram for å løse problemet.

    • Hvilke kilder bruker du?

    • Hvilken informasjon er du ute etter?

    • Hvilken type problem er dette?

  2. Du tror du har dekning på konto, men du får ikke betalt. Hva gjør du?

    Skriv ned ei punktliste over hvordan du går fram for å finne ut hva som kan være galt.

    • Hvilke kilder bruker du?

    • Hvilken informasjon er du ute etter?

    • Hvilken type problem er dette?

  3. Du skal finne ut når og hvorfor arten Macrauchenia døde ut. Hva gjør du?

    Skriv ned ei punktliste over hvordan du går fram for å finne det ut.

    • Hvilke kilder bruker du?

    • Hvilken informasjon er du ute etter?

    • Hvilken type problem er dette?

  4. Du skal mene noe om 16-åringer og stemmerett ved kommunevalg. Er det nytt for deg at det allerede nå finnes ungdommer i Norge som får stemme ved valg når de er 16 år?

    Skriv ned ei punktliste over hvordan du går fram for å mene noe om saken.

    • Hvilke kilder bruker du?

    • Hvilken informasjon er du ute etter?

    • Hvilken type problem er dette?

Strategier for bruk av kilder

  • Oppsummer i grupper det dere har svart på spørsmålene over.
  • Fortell hverandre om sist dere brukte en kilde for finne et svar eller løse et problem dere hadde.
  • Oppsummer i klassen.
  • Diskuter i klassen hva som skal til, og hva som kreves av kilder for å løse komplekse problemstillinger.
  • Hvilke ulike strategier har dere erfaring med i klassen?
  • Lag en overordnet strategi for hvordan dere vil gå fram når dere skal vurdere hvilke kilder dere skal bruke, og hvordan dere skal finne dem.