Funksjoner
For å lage en funksjon skriver du først function og navnet på funksjonen, etterfulgt av to parenteser. Deretter skriver du koden funksjonen skal utføre, inne i to krøllparenteser.
For å kalle på en funksjon skriver du bare navnet på funksjonen. Ved å skrive LeggSammen()
, vil koden du har skrevet inne i funksjonen LeggSammen()
bli kjørt.
Når du kaller på en funksjon, kan du velge å sende parametre til funksjonen. Det vil si at du sender verdier til funksjonen. Først må du imidlertid sette attributter på funksjonen. La oss si at du ønsker at funksjonen skal legge sammen to tall. Da lager du en attributt for hvert tall. Attributter fungerer som variabler, men kan kun benyttes inne i funksjonen. En funksjon med attributter vil kunne se slik ut:
I dette eksempelet har vi muligheten til å sende to tall til funksjonen når vi kaller på den. Verdiene vi sender til funksjonen, kaller vi parametre. Et funksjonskall med parametre vil da se slik ut:
Vi skiller gjerne mellom funksjoner som utfører en handling og funksjoner som returnerer en verdi. En funksjon som skal starte et spill på nytt eller nullstille en tekstboks, trenger ikke nødvendigvis å returnere noen verdi. I enkelte tilfeller ønsker du å utføre en funksjon og gjennomføre en handling som returnerer et resultat av denne handlingen. Nedenfor ser du et eksempel på en funksjon som returnerer summen av to tall som er sendt til funksjonen:
Vi kan for eksempel nå skrive LeggSammen(5,2)
i koden vår, og dette vil da erstattes av summen av tallene, som er 7.