Skip to content

Tasks and Activites

Ta debatten! Ungdom og representasjon

Hvordan blir du påvirket av medienes dagsorden, og er sakene i dagens nyhetsbilde relevant for deg? Ungdom er en gruppe som sjelden slipper til i mediene, hvilke konsekvenser kan dette ha for demokratiet? Ta debatten med resten av klassen!
Glade ungdommer ser på mobiltelefonene sine. Foto.
Open image in new window

Gå sammen i grupper på tre. Gå inn på tre ulike nettaviser. Finn ut hvilke saker som står på dagsordenen.

1. Diskuter spørsmålene

  • Hvilke saker i dagens nyhetsbilde er relevante for dere? Begrunn svaret, og vis til ulike saker.
  • Hvordan blir dere påvirket av det som skjer i nyhetsbildet nå? Gå inn på ulike eksempler.
  • På hvilken måte preger nyhetsmediene samtalene i vennegjengen din? Kom med konkrete eksempler.
  • Hvordan er ungdom framstilt og representert i dagens mediebilde? Finn eksempler på saker der ungdom er intervjuobjekter.

2. Drøft spørsmålet under i gruppa

Ungdom er et eksempel på ei gruppe som sjelden blir framstilt og representerert i mediene, hvilke konsekvenser kan dette ha for demokratiet?

  • Bruk fagbegreper når dere diskuterer, vær saklige, og finn ulike argumenter til spørsmålet.
  • Noter ned argumentene i gruppa. Alle gruppemedlemmene skal delta i drøftingen.


3. Debatt på sosiale medier

  • Del synspunktene med resten av klassen i ei lukket gruppe på Facebook. Hver gruppe skal dele minst tre ulike argumenter.
  • Vær saklige, og vis ytringsansvar!
  • Når alle gruppene har postet sine synspunkter, skal dere studere argumentene i klassediskusjonen.
  • Blir spørsmålet belyst fra ulike sider, eller er det mange like argumenter?


Tenk over

Hvordan kan du påvirke meningene og holdningene til resten av klassen gjennom argumentene du har lagt ut?



Bilde av ung jente som ser i kamera. Foto.
Open image in new window
CC BY-SAWritten by: Eva Sophie Wolff-Hansen.
Last revised date 02/20/2020

Learning content

Innføring i retorikk og argumentasjon