Skip to content
Work Assignment

Design ny emballasje for TINE

I dette arbeidsoppdraget skal du utvikle ny emballasje som ivaretar TINEs uttrykk samtidig som du tilfører noe nytt.

Oppdrag

TINE ønsker å få flere unge kvinner til å spise og drikke meieriprodukter, og de vurderer å lage en egen serie rettet mot kvinner 18–25 år. Til å begynne med har de utviklet en ny drikke og en energibar som skal høre sammen i en potensielt ny produktserie.

Fokuset skal være sunne meieriprodukter med et eksklusivt preg. De skal ikke være for kostbare, og de skal ha et innbydende design. Designet skal være nyskapende, men også ha noen gjenkjennelige TINE-trekk.

TINE ønsker at du produserer følgende

1. Skap og presenter to personaer basert på informasjon som kommer fram i research-fasen. Disse skal du bruke aktivt videre når du jobber med skisser, moodboards og etter hvert ferdig produkt.

2. Lag minst tre moodboards, og lag flere skisser av emballasjen. Foreslå en tittel på den nye produktserien. Knytt moodboards og skisser til personaene.

3. Pitch personaer, moodboards og skisser.

4. Velg en av idéene, og produser en trykkeklar drikkeemballasje og en trykkeklar energibar-emballasje. Plasser QR-koder som lenker til TINE på produktene.

5. Lag en publiseringsklar reklameplakat for trykk eller et digitalt reklamebanner til ei stor nettavis med de nye produktene.

Ressurspakke TINE

I verktøykassen finner du ut mer om navneutvikling, farger, typografi og informasjon om logobruk.

TINEs font kan ikke lastes ned gratis, og du må derfor finne et alternativ. Du kan enten finne en som ligner, eller en som passer godt med andre grafiske elementer (logo og lignende).

I mediebanken finner du en rekke bilder som kan brukes og også mange produkter for å studere designet på emballasje.

Legg merke til vilkårene om bruk av bilder før du eventuelt laster ned og bruker av bildematerialet.

TINEs verktøykasse

TINEs mediebank

Veiledning til de ulike fasene i arbeidsoppdraget

Fase 1: Gjør research

Finn ut mer om målgruppa. Finn ut hva slags ønsker og behov målgruppa kan ha for emballasje og design. Hvilket type meieriprodukt kan treffe målgruppa? Skap to personaer basert på informasjonen du har funnet under researchen.

Undersøk også ulike måter å utforme emballasje til drikke og energibar på, og sett deg inn i TINEs design.

Artikkel: Målgruppe

Artikkel: Slik lager du personaer

Fase 2: Jobb med idéer, skisser og utforming

Bruk skisse- og idéteknikker. Lag moodboards tilpasset personaene, og jobb med å lage skisser av emballasjen.
Jobb med mange idéer i starten og klargjør tre idéer til deling under pitchen.

Artikkel: Idékart

Fase 3: Pitch

Du får fem minutter til å pitche inn idéene og tankene dine. Ta med skisser og moodboards. Noter ned innspill og tilbakemeldinger, og ta med disse til det videre arbeidet.

Artikkel: Pitch og NABC-metoden

Fase 4: Lag trykkeklar emballasje

Bruk Illustrator eller InDesign. Jobb i CMYK-fargerom, siden produktet skal trykkes.

Jobb med designet, pass på at det blir god lesbarhet, at det passer til målgruppa, og at det har gode kontraster.

Husk også å legge inn QR-kode. Du kan lage den ved å bruke en QR-kode-generator på nettet.

Qr-code-generator.com

Artikkel: Publiser bilder, lyd og video

Fase 5: Lag publiseringsklar reklame

Sett deg inn i hvilken størrelse du skal produsere. Bruk CMYK-fargerom til trykk og RGB på nett.

Artikkel: Publiser bilder, lyd og video