Skip to content
Work Assignment

Fritidsfiske i sjøen

I dette arbeidsoppdraget lærer du å bruke noen vanlige fiskeredskaper for sjøfiske, du lærer navn på noen vanlige fiskearter, og du lærer hvordan vi kan ta vare på fangsten. Videre lærer du om sikker bruk av båt og får øvelse i dette.

Dette skal vi gjøre

Før lunsj:

  • Vi fordeler oss på to båter med fire i hver båt.
  • Gruppene passer på at alle får prøve seg på alle arbeidsoppgavene. Dere hjelper hverandre eller spør læreren dersom dere trenger hjelp.
  • Hver gruppe må ta med nødvendig personlig utstyr, flyndregarn og kveitevad, og gjøre båten sjøklar.
  • Dere skal diskutere og bestemme i gruppene hvor dere vil sette fiskeredskapen for å få fisk.
  • Bruk påhengsmotoren til å komme til rett sted. Sett flyndregarn og kveitevad.
  • Sørg for at alle i gruppa får prøve å fiske med stang og håndsnøre fra båten.
  • Vi samles på land, der vi går gjennom punktene 1–8 over og spiser lunsj.

Etter lunsj:

  • Trekk flyndregarn, ruse (satt ut på forhånd) og kveitevad.
  • Finn ut av hvilke fiskearter vi har fanget.
  • Ta eventuelt bilde av de ulike fiskeartene, slik at de blir lettere å lære.
  • Ta vare på fangsten.
  • Rydd, vask og fortøy båten.
  • Før vi går hjem, samles vi på kaia, oppsummerer det vi har gjort i dag, svarer på spørsmål og gjennomfører egenvurdering.

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen
  • varme klær, joggesko eller gummistøvler
  • sitteunderlag og eventuelt fotoapparat

Lærerne sørger for flytevester, drivstoff til båten, fiskestenger, håndsnøre, fem ruser med ledegarn (settes ut på forhånd), flyndregarn og kveitevad (line med store angler).

Etter denne økta kan du

  • gjøre rede for krava til sikkerhetsutstyr i småbåt og sjekke om det er på plass
  • gjøre båten sjøklar (ta sikkerhetssjekk, sjekke drivstoff, lense båten, laste båten forsvarlig)
  • fylle rett type drivstoff og starte påhengsmotoren
  • føre båt med påhengsmotor trygt, også ved setting og haling av utstyr og ved anløp til kai
  • forklare hva som kjennetegner et flyndregarn, og hva vi bruker det til
  • forklare hva som kjennetegner en kveitevad, og hva vi bruker den til
  • forklare hva som kjennetegner ei (torske-)ruse, og hva vi bruker den til
  • sette flyndregarn og torskeruse og diskutere alternative fiskeplasser for dette utstyret
  • dra opp ei ruse og tømme og rense den slik at den er klar til å settes ut på nytt
  • eventuelt trekke flyndregarnet og rense det
  • trekke kveitevad og ta vare på fangsten, rense anglene for agn og kveile opp kveitevaden på nytt
  • forklare hvilke arter klassen fanga i dag, og hva de kan brukes til
  • føre båten på en måte som tar hensyn til strøm og vind, vær, bunnforhold og tidevann
  • tilpasse påkledninga etter vær og aktivitet
  • bruke håndsnøre og fiskestang med sluk
  • ta vare på fangsten (bløgge, sløye og vaske, og du har eventuelt øvd på å filetere)
  • rydde og vaske båten når turen er over
  • fortøye båten på en forsvarlig måte

Vurdering

Last ned skjemaet "Egenvurdering: Fritidsfiske i sjøen" og gjør egenvurdering.

Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.

CC BY-SA 4.0Written by: Tone Olavsdotter Mosebø and Robert Skarpnes.
Last revised date 11/14/2017