Skip to content

Tasks and Activites

Brukerundersøkelse

Her skal du gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredsheten i en virksomhet for å få tilbakemeldinger som kan brukes til kontinuerlig forbedring.
Smilende forretningskvinne på kreativt kontor. Bilde.
Open image in new window

Brukerundersøkelser kan være nyttige for å få tilbakemeldinger fra et større antall personer. I denne oppgaven bør dere jobbe sammen i grupper på 3-4 personer.

Ta kontakt med ledelsen på skolen, eller en annen oppdragsgiver som kan ha interesse av å få gjennomført en spørreundersøkelse for et bestemt formål. Dersom du gjennomfører den for skolen, kan man for eksempel lage brukerundersøkelser for skolekantinen, biblioteket, resepsjonen, IT-brukerstøtte eller tilsvarende funksjoner. Man kan også lage spørreundersøkelser for å for eksempel kartlegge IT-bruken i klasserommet.

Denne oppgaven gjennomføres som et prosjekt, og gjennomføring bør bestå av følgende prosesser:

  1. Gå i grupper på 3-4 personer.
  2. Finn oppdragsgiver (for eksempel skoleledelsen).
  3. Bestem tema/brukergruppe i samråd med oppdragsgiver.
  4. Sett opp spørreundersøkelsen.
  5. Distribuer spørreundersøkelsen.
  6. Samle inn og analyser resultatet.
  7. Presenter resultatet for oppdragsgiver.
CC BY-SAWritten by: Jan Frode Lindsø.
Last revised date 11/28/2018

Learning content

Kartlegge behov med spørreskjema