Skip to content
Task

Slik planlegger du et arbeidsoppdrag

Som fagarbeider innenfor industrifaga må du ofte løse utfordringer for kunden, og du må håndtere både kjente og nye situasjoner. Da trenger du gode rutiner for å planlegge, gjennomføre og dokumentere oppdraget du har fått.

Innledning

Å sette opp en god plan for et større arbeidsoppdrag kan være utfordrende. Bruk derfor gjerne planleggingsverktøyet eller det nedlastbare skjemaet sist i denne artikkelen, det kan gjøre jobben enklere for deg.

Du jobber deg gjennom de enkelte punktene steg for steg, og til slutt får du et sammendrag som du kan skrive ut eller lagre.

Situasjonsbeskrivelsen

Alle arbeidsoppdrag starter med en situasjonsbeskrivelse. Den er vanligvis basert på et problem kunden har, eller et prosjekt kunden ønsker å gjennomføre for å øke produktiviteten eller bedre sikkerheten.

Situasjonsbeskrivelsen gir også noen rammer for oppdraget, for eksempel hvor og når arbeidet skal gjøres.

Eksempel på situasjonsbeskrivelse

Du er industrimekaniker i en servicebedrift som leverer tekniske og mekaniske tjenester til ulike industribedrifter.

Hos en kunde som bygger om, har du fått i oppdrag å forlenge et transportbånd med 1500 mm. Kunden leverer de nødvendige delene til forlenginga.

Kunden ønsker samtidig at du skal utføre vedlikehold på elektromotoren, giret og opplagringene.

Oppdraget skal gjennomføres i løpet av uke 23.

Analyse av arbeidsoppdraget

Når du har lest og forstått situasjonsbeskrivelsen, må du lage en plan for hva som skal gjøres. Del opp arbeidsoppdraget i mindre arbeids-operasjoner og sett opp ei kort punkliste.

Aktuelle spørsmål når du skal analysere
  • Krever arbeidsoppdraget noen løft?

  • Hvilke sammenføyningsmetoder må du bruke?

  • Trengs det sponfraskillende bearbeiding av noe slag?

  • Er det behov for kjemikaler, elektriske koblinger eller annet materiale eller utstyr?

  • Hvem er kontaktpersonen din hos bedriften?

  • Må produksjonen i bedriften stoppes mens du jobber?

  • Hvordan ivaretar du krav til helse, miljø og sikkerhet?

  • Er det nødvendig med en SJA (sikker jobb-analyse) eller ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse)?

  • Kan du gjøre jobben hos kunden, eller må du gjøre den på et annet verksted?

  • Hvilke verktøy trenger du?

  • Hvilke deler trenger jeg?

  • Hvilke maskiner trenger du?

  • Trenger du elektriker for å demontere noe?

Også andre spørsmål kan være relevante, avhengig av hva slags arbeidsoppdrag du skal gjennomføre.

Faremomenter

Når du har funnet ut hvilke arbeidsoperasjoner som er nødvendige, gjennomfører du en sikker jobb-analyse (SJA) for de enkelte arbeidsoperasjonene og vurderer om noen av dem kan innebære en risiko.

Du må også angi hvor stor skade som kan oppstå for hver enkelt arbeidsoperasjon og hvert enkelt risikomoment. Det gjør du ved å gjennomføre en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS).

Her er det viktig at du spesifiserer hvor ofte en skade kan skje, og hvor omfattende den kan bli. Bruk gjerne skjemaene nedenfor som hjelpemiddel.

HMS og behov for verneutstyr

Når du har avdekka mulige faremomenter, må du vurdere hva slags personlig verneutstyr du trenger. Lag ei liste over dette utstyret. Forklar hvorfor du har valgt dette verneutstyret, og hvilke mulige farer det skal beskytte deg mot.

Firmaet der du skal utføre arbeidsoppdraget, kan stille spesielle krav til verneutstyr som kommer i tillegg til verneutstyret du trenger til det konkrete arbeidsoppdraget ditt. Spør ansvarlig hos oppdragsgiver om dette.

Arbeidsplan

Rammene for prosjektet er avklart, og du kan planlegge arbeidsprosessen. Du har allerede ei liste over arbeidsoperasjonene oppdraget krever. Finn en hensiktsmessig rekkefølge for disse arbeidsoperasjonene, og begrunn rekkefølgen du har valgt.

Arbeidstillatelse

Hvis du er innleid for å gjøre en jobb hos en virksomhet, må du vanligvis få arbeidstillatelse før du kan begynne på selve arbeidet. Virksomheten vil sikre seg at du har ivaretatt HMS, og at du har en god og effektiv arbeidsplan som forstyrrer drift og produksjon minst mulig.

Når du er ferdig med arbeidsplanen, må du derfor ta kontakt med personen som er ansvarlig for produksjonen. Området du skal jobbe i, kan for eksempel være i nærheten av andre maskiner eller i ei produksjonslinje. Da må du få avklart når det er trygt å jobbe i området. Du må også få vite om noen maskiner kan stenges ned om nødvendig.

Først når alle viktige forhold er avklart, kan du få arbeidstillatelse fra en leder eller et verneombud. Da er du klar til å begynne på selve arbeidsoppdraget.

Deler, materiale og verktøy

For å kunne gjennomføre oppdraget må du ha verktøy, deler og materialer. Lag ei liste over

  • deler og materialer som du må skaffe

  • verktøy og utstyr som du trenger for å utføre jobben på en fagmessig og god måte

Begrunn valg av materialer, deler og verktøy.

Arbeidsbeskrivelse

Ta fram igjen arbeidsplanen du har laga. Beskriv nå detaljert hvordan du skal gjennomføre jobben. Ta også med dine valg av verktøy, materialer og maskininnstillinger.

Slutt- og funksjonskontroll

Etter at jobben er avslutta, må du gjennomføre en sluttkontroll for å vurdere resultatet. Nevn personene du ønsker å ha med på en sluttkontroll, og forklar hvordan du ønsker å gjennomføre sluttkontrollen.

Vurder også behovet for merking og dokumentasjon hvis du har produsert en ny installasjon eller ei ny produksjonslinje.

Reingjøring og kildesortering

Etter at jobben er gjort, må du rydde opp etter deg. Beskriv hvordan du vil rydde og reingjøre på arbeidsstedet, og hva du vil gjøre med avfall og materialrester.

Dokumentasjon

I etterkant av arbeidsoppdraget skal du også dokumentere hva du har gjort. Lag en oversikt over

  • opplysninger som må tas med i dokumentasjonen

  • personer som skal motta dokumentasjonen

Planleggingsverktøy for arbeidsoppdrag

Bruk dokumentasjonsverktøyet eller PDF-en under for å planlegge oppdraget. Du jobber deg gjennom de enkelte punktene steg for steg, og til slutt får du et sammendrag som du kan skrive ut eller lagre.

CC BY-SA 4.0Written by: Roger Rosmo.
Last revised date 07/04/2023