Skip to content
Task

Skriv fagartikkel om merkevarestrategier

I denne skriveoppgaven skal du drøfte merkevarestrategien til en valgfri virksomhet. Du skal også vurdere virksomhetens posisjonering i merkevarebyggingen. Lykke til med skrivingen!

Tips til skriving av fagartikkelen

I en fagartikkel skal du fordype deg i et emne. Du skal undersøke fakta selv, utforske idéer, drøfte og skrive akademisk. I arbeidet med fagartikkelen er det viktig å grunngi påstander ved å vise til pålitelige kilder. Å kunne drøfte – se en sak fra flere sider – er nyttig. Du må vise at du kan se vesentlige argumenter både for og imot en sak, og at du kan vurdere dem kritisk. På denne måten vil du kunne få fram og grunngi hva du mener om en sak på en nyansert og saklig måte.

Tips til oppbygging av fagartikkelen

Overskrift

Overskriften skal lokke til seg lesere og gi en klar idé om hva fagartikkelen handler om.

Innledning

Innledningen skal vekke interesse. Det kan være lurt å vente med å skrive innledningen til du har skrevet hele – eller store deler – av hoveddelen.

Hoveddel

Start hvert avsnitt med en temasetning som beskriver hva avsnittet skal handle om. Avsnittet skal kun handle om det temasetningen sier. I tillegg til temasetningen skal avsnittet inneholde kommentarsetninger og en avslutning:

  • Kommentarsetningene skal gi mer detaljert og utfyllende informasjon. Det er fint å ha konkrete eksempler.

  • Avslutningen i avsnittet kan for eksempel være formulert som en kort oppsummering eller en konklusjon.

Avslutning

Avslutningen skal runde av, oppsummere, skape rom for refleksjon og/eller konkludere.

Kilder

Ta vare på lenkene til kildene du bruker. Når du finner informasjon i nettkilder som du vil bruke i en fagartikkel, må kildene føres i ei kildeliste. Da er det lurt å ha lenkene samlet et sted, slik at du lett finner tilbake til dem. Ha med liste over kilder du har brukt i fagartikkelen.

Noen tips til kilder er fagartiklene og podkastepisoden nedenfor:

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Merkevarebygging og merkevarestrategier

Har du noen gang tenkt på hvorfor mange kjøper akkurat Kvikk Lunsj når de skal ut på tur? I denne podkasten hører du Knut Skeie Solberg i samtale med professor i markedsføring på BI, Lars Erling Olsen...

0:00
-0:00
Podcast: Moderne Media / CC BY-SA 4.0

Skriveoppgave

  • Skriv en fagartikkel med utgangspunkt i en valgfri virksomhet. Oppgavebeskrivelsen er denne: "Drøft merkevarestrategien til en valgfri virksomhet, og vurder virksomhetens posisjonering i merkevarebyggingen. "

  • Knytt gjerne også inn drøftingspåstanden: "Uten en god merkevarestrategi kan ikke en virksomhet lykkes på sikt" i fagartikkelen.

  • Bruk relevante fagbegreper, jobb med å skape en god struktur og bruk hensiktsmessige kilder. Lykke til med skrivingen!