Logo av divisjonsform
Bestem hvilken bedrift du skal designe logo for. Hva slags visuell identitet har de, og hvilken målgruppe retter de seg mot?
Før du fortsetter, kan det være lurt å lese mer om dette:
Divisjonsform vil si å dele en form opp i mindre deler. Du skal ikke
å fjerne noen av delene, men prøve ut hvordan hver enkelt del kan flyttes, roteres, speilvendes og så videre. Formene som oppstår i mellomrommet, er like viktig som den positive formen.
Utstyr: papir, kartong, saks og lim
Velg en av grunnformene: sirkel, kvadrat eller likesidet trekant.
Del formen opp ved hjelp av rette eller organiske linjer. Pass på at du ikke mister grunnformens karaktertrekk i prosessen.
Prøv ut virkemidlene avstand, retning og posisjon. Husk å ta bilder av utprøvningene dine underveis.
Avstand
De negative flatene som skapes i mellomrommene, er like viktige som hver enkelt del. Prøv ut hvordan ulik avstand kan skape nye uttrykk.
Retning
La delene henge sammen i ett eller flere rotasjonspunkt. Eksperimenter med å forskyve delene i ulike retninger.
Posisjon
Eksperimenter med hvordan du plasserer delene i forhold til hverandre.
Velg en av utprøvingene dine som du vil gå videre med, og overfør formene til et digitalt tegneprogram. Utvikle divisjonsformen til en logo med tekst. Bruk beskrivelsen av bedriften du har valgt, når du skal skape en ny logo til bedriften.
Eksperimenter med valg av skrift, og plasser firmanavnet sammen med logoen. Skriv skiltet ut i full størrelse på papir eller bruk en laserkutter til å gjøre skiltet helt ferdig.
Presenter arbeidsprosessen din og det ferdige produktet. Beskriv hvordan du har brukt avstand, retning og posisjon i utprøvingene dine og i logoen. Bli enig med lærer om dere skal ha presentasjonen muntlig eller presentere oppgaven digitalt.