I denne oppgaven skal du jobbe med markedsføring. Presenter et produkt du har laget selv og få fram produktets historie og egenart. Jobb med å ta gode bilder der produktet ditt blir satt inn i en sammenheng.
Oppgave:
Velg ett av produktene du har laget gjennom skoleåret. Planlegg hvordan du kan presentere og selge dette på en helhetlig måte. Bestem deg for ei målgruppe for produktet og bruk dette som utgangspunkt for markedsføringen din.
Del 1: Knytt en historie til produktet ditt
Å plassere produktet ditt inn i en sammenheng kan være en del av merkevarebygging. Knytt gjerne produktet til et sted, presenter historien bak og få fram produktets egenart.
Lær av profesjonell markedsføring
På side 2 og 3 i brosjyren fra Sandnes Garn, som du kan laste ned under, kan du lese om historien til Fritidsgarn og hvordan Siv Elise Seland fra motehuset iiS Woodling fikk i oppdrag å formgi en minikolleksjon høsten 2020.
Opplesbar tekst fra brosjyren til Sandnes Garn
Vi ville fortelle historien om grunnfjellet i produksjonen vår; det tykke gode, fargerike, urnorske, tradisjons-trofaste og folkekjære garnet som har bekledd folk til fjells, kjekke jenter, rake karer, kalde føtter, omtrent annenhver nordmann og slektninger i Amerika som har fått tilsendt hjemmestrikka votter med Mariusmønster i posten.
Det er det jordnære, pålitelige og slitesterke fritidsgarnet vi snakker om, og i år feirer vi det ved å gi det en serie moderne, dog tradisjonsorienterte design. Det norske motehuset iiS Woodling ved Siv Elise Seland har formgitt minikolleksjonen, og vi inviterte nettopp henne fordi hennes historieforankrede tilnærming og vakre arbeid inspirerer oss og fordi hun er like kortreist som ullen vi bruker.
Siv Elise er oppvokst på gård, og driver sitt studio fra det som tidligere var sauefjøset. Som oss, er hun opptatt av dyreveldferd, bærekraft, integritet i prosess og resultat.
Så er det også sånn at de norske sauene har det godt på beite i fjellheimen. De bidrar til å bevare kulturlandskapet og når ulla er lang og tykk, høstes den og kjøres inn til fabrikken vår i Sandnes. Der den blir vasket med såpe og vann. Deretter blir ulla karret, spunnet og hesplet og så farget med miljøvennlige fargestoffer som oppfyller strenge EU-miljøkrav.
Fabrikken ligger kanskje langt ut på landet, men vi er bransjeledende i Europa med en moderne maskinpark, en trendbevisst og nyskapende desingavdeling og ikke minst et knippe trivelige ansatte som representerer et bredt spekter av fagområder og nasjonaliteter.
Men det er fritidsgarnet som er helten i denne fortellingen, og vi må ikke glemme å si at plaggene som strikkes i ull, holder seg godt i fasongen; de krøller ikke, blir mykere og mykere med bruk og hver vask, skjønt de trenger ikke å vaskes så ofte. De er til og med varmende å ha på selv om det regner.
Vi synes det er stas å gjøre stas på fritidsgarnet og er uendelig stolte av den vakre kolleksjonen som er resultatet av samarbeidet med Siv Elise og iiS Woodling.
La deg inspirere og knytt din egen historie til produktet du har laget.
Del 2: Produktfotografering
Plasser produktet inn i en sammenheng, enten når du fotograferer eller ved å jobbe videre med bildene i et redigeringsprogram.