Task
Enkel kommunikasjonsøvelse
Del klassen inn i grupper på to elever. I hver gruppe får en elev rollen som avsender og den andre eleven rollen som mottaker. Elevene plasseres med ryggen mot hverandre. Avsenderen ser på dataskjermen, mottakeren har kun penn og papir.
Avsender åpner bildet nedenfor (bilde 1) og beskriver dette for mottakeren. Mottakeren tegner det bildet han får beskrevet slik han oppfatter det.
Avsender beskriver igjen samme bilde (bilde 1), men mottakeren har nå mulighet til å stille spørsmål og få svar på disse fra avsender. Mottakeren tegner et nytt bilde basert på denne informasjonen.
Avsender åpner et nytt bilde (bilde 2) og beskriver dette for mottaker. Mottakeren tegner det bildet han får beskrevet slik han oppfatter det.
- Hva skjedde med oppfattelsen av bilde 1 da mottaker fikk mulighet til toveiskommunikasjon?
Sammenlign tegningen av bilde 1 og bilde 2.
Hvorfor var det lettere for mottakeren å oppfatte beskrivelsen av det siste bildet?
- Bytt gjerne roller, og gjenta samme øvelser med andre bilder som utgangspunkt.
Related content
Subject material
Kommunikasjon og kommunikasjonsformerKommunikasjon betyr å gjøre noe felles. Vi kommuniserer ved hjelp av språk og visuelle tegn.