Skip to content
Task

Tradisjon og nyskaping

Berit Boman besøker en keramiker, en tekstilkunstner og en møbel- og produktdesigner med bakgrunn som møbelsnekker. I samtalene reflekterer de over verdien av tradisjonshåndverk og å videreutvikle faget sitt.
Tittelen "Håndverk og design" er omringet av hvite skisser på en blå bakgrunn. Illustrasjon.
Håndverk og design

Tradisjon og nyskaping

Berit Boman besøker en keramiker, en tekstilkunstner og en møbel- og produktdesigner med bakgrunn som møbelsnekker. I samtalene reflekterer de over verdien av tradisjonshåndverk og å videreutvikle fag...

0:00
-0:00
Podcast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Hvem møter vi podkasten?

Anne Udnes

Anne Udnes er keramiker. Hun er kunsthåndverker og har svennebrev som pottemaker. Hun leverer blant annet servise til fine restauranter og har utsalg i butikk.

Sverre Uhnger

Sverre Uhnger er utdannet møbelsnekker og møbel- og produktdesigner. Han har jobbet sammen med store produktutviklere. Nå driver han et eget designkontor hvor han skaper produkter i tre, glass, metall og stein.

Aurora Passero

Aurora Passero er kunsthåndverker og er utdannet innen tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun vever med nylontråd og har tatt veving inn i kunsten. I 2011 vant hun Høstutstillingsprisen. Siden har hun solgt og stilt ut kunstverk rundt om i verden.

Del 1: Oppgave

  1. Lytt til podkasten og noter viktige nøkkelord.
  2. Oppsummer det innholdet du synes er viktigst i podkasten. Bruk stikkordene du skrev underveis som utgangspunkt. Her kan du bruke H5P-en under.
  1. Presenter dine egne tanker om:
  • Hvordan kan tradisjonshåndverk videreutvikles og tilpasses vår egen tid?
  • Hvordan kan det oppstå dilemma mellom tradisjon og nyskaping?

Del 2: Klassesamtale

Bruk podkasten og oppgaven som utgangspunkt for en samtale i klassen om tradisjon og nyskaping. Her kan dere bruke det digitale verktøyet Samtavla til å dele viktige stikkord og til å strukturere samtalen.

Related content

Subject material
Innføring i Samtavla

Bruk Samtavla til å dele korte bidrag. La bidragene til elevene drive dialogen.