Moodboard
Å lage moodboard er en ganske rask arbeidsmetode du kan bruke for å beskrive det visuelle universet du ser for deg. De fungerer som oppslagstavler der du setter sammen inspirasjon i form av ulike farger, former, mønstre, fonter, teksturer, layoutforslag, notater og bilder du mener vil passe sammen og fungere til jobben du skal gjøre.
Tenk etter
I forbindelse med hvilke type steder eller hendelser tenker du hvert av moodboardene over kunne vært brukt? For eksempel som utgangspunkt for en plakat, en meny eller en reklamefilm?
Som i annet idéarbeid er det lurt å starte med at "alt er lov". Etter hvert forkaster du det som ikke passer, og videreutvikler det beste. Ved hjelp av et moodboard vil du oppdage hva som fungerer sammen, og hva som ikke ble slik du trodde.
For at det skal bli bra, må du gå grundig til verks og sjekke at alt du tar med, passer inn og underbygger idéen din. Hvis noe virker feil eller rart, bør du finne ut hvorfor, ta det ut og lete etter en erstatning.
Du lager lett et moodboard i et layoutprogram som du har installert på datamaskinen din, men det finnes også en del nettsider som tilbyr egne verktøy for det. Husk bare på at inspirasjon ikke trenger å komme fra nettet! Se deg rundt og ta bilder, tegn skisser, bla i magasiner og legg merke til omgivelsene.
Siden det går raskt å lage et moodboard, særlig hvis du gjør det digitalt, er det ikke noe i veien for å lage flere samtidig og visualisere ulike retninger du senere kan velge mellom.
Moodboard fungerer godt tidlig i en idéprosess og gjør det lett å involvere kunden i beslutninger. Ved å vise fram ulike forslag, gjerne i forbindelse med en pitch, kan du få en følelse av om kunden er klar for litt lekne idéer, eller om du bør holde deg til et mer konservativt design.
Det litt uferdige og røffe uttrykket til moodboard gjør det lettere for kunden å si fra hvis det er noe de ikke liker. Når idéer forkastes tidlig i prosessen, fører det med seg mye mindre frustrasjon enn om du hadde lagt ned mye arbeid i idéutviklingen. Tenk deg følelsen av å ha brukt timevis på å perfeksjonere idéen din, for så å få beskjed av kunden om at de ville foretrekke en annen stil!
Tidlig kommunikasjon om det visuelle uttrykket kan forhindre misforståelser og spare tid og penger.