Skip to content
Documentary

Whose streets?

Borgerrettsforkjemper Martin Luther Kings kjente sitat “Opptøyer er språket til de uhørte” kommer til sin rett i denne dokumentaren. I Whose streets? blir de uhørtes historie hørt.

Om filmen

Mange husker nyhetsbildene fra Ferguson i USA, fra dagene og ukene etter at den 18 år gamle Michael Brown ble skutt og drept av en hvit politimann i august 2014. Brown var ubevæpnet, han ble skutt flere ganger, og hendelsesforløpet er såpass uklart at demonstrasjoner fulgte nesten umiddelbart. For den afroamerikanske delen av befolkningen blir gutten et symbol på at rasisme og diskriminering fortsatt er en stor del av hverdagen for mange amerikanere.

Ferguson blir i ukene etter drapet omgjort til en krigssone. Vi ser nyhetsbilder av voldelige opptøyer, skriking og slåssing i gatene. Vi ser folk som plyndrer butikker og brenner ned biler, mens politi og hæren møter opp i tanks, innfører portforbud og kaster tåregass. Spørsmålet denne dokumentaren stiller, er om USA ikke er kommet lenger enn borgerrettsbevegelsen på 1950- og 60-tallet?

Sosiale medier og #BlackLivesMatter

Tidligere ble alle rekonstruksjoner fra ulike åsteder dokumentert kun fra politiets iakttagelser. Observasjoner var basert på hva politi og vitner fortalte i etterkant. Nå kan enkeltmennesker selv filme og dokumentere hendelser, også direkte via sosiale medier.

I Whose Streets? ser vi at lokalbefolkningen tar frem egne mobiltelefoner og begynner å dokumentere hvordan nabolaget reagerer på at gatene deres blir til en krigssone over natta. Aktivistene og Black Lives Matter-kampanjen får dermed sitt gjennombrudd, og politistyrkene i Ferguson blir i etterkant sterkt kritisert for reell diskriminering mot den afroamerikanske delen av befolkningen.

Sosiale medier kan altså være med på å flytte makt tilbake til folket. På den andre siden kan også sosiale medier brukes til å produsere polariserende propaganda og "Fake news". Derfor er kritisk tenkning viktig for å kunne skille mellom ekte og falske nyheter.

Kritisk tenkning

Whose streets? dokumenterer godt hvordan den svarte befolkningen i St. Louis sliter med å bli hørt i etterkant av drapet på Michael Brown. Vi får også et unikt innblikk i Black Lives Matter-bevegelsen og deres kamp for rettferdighet.

Politiet og myndighetene blir på sin side først og fremst portrettert gjennom presseklipp. De blir ikke intervjuet i forbindelse med akkurat denne dokumentaren, og dermed kan det stilles spørsmål ved om filmen gir et balansert bilde av saken. Den 28 år gamle politimannen Darren Wilson, som skjøt og drepte Brown, ble av en jury frikjent for drapet.

Uansett side, Whose streets? belyser en sak som fortsatt er svært aktuell, og ikke minst svært betent i dagens USA. Filmen er godt egnet til videre diskusjon om for eksempel amerikanske våpenlover, polititjenestemenns bruk av skytevåpen eller diskriminering av minoriteter.