Årsplan i historie vg2
De oppdaterte læreplanene i LK20 er utgangspunktet for ressursene på NDLA. Læreplanen legger opp til mindre kronologi og mer tematisk tilnærming.
Slik har vi også gjort det i historiefaget her på NDLA. Emnene handler om naturressurser og bærekraft, folk, flytting og handel, demokrati og medborgerskap og om krig og konflikter. Vi tilbyr likevel et emne med de historiske periodene der fagartiklene er satt i en kronologisk sammenheng.
Noe av det viktigste med LK20 er at det nå skal trekkes lengre linjer. Selv om noen emner hører spesifikt til vg2 og noen til vg3, er det nå enda større sammenheng mellom emnene på de ulike trinnene. Det betyr at du stort sett vil se akkurat de samme hovedemnene i strukturen både på vg2 og på vg3.
Et eksempel her er hovedemnet Naturressurser og bærekraft. På vg2 handler dette om det å skaffe mat og utnytte naturressursene mer kommersielt. På vg3 vil vi trekke dette videre til industrialisering og teknologiske omveltninger, og til bærekraft i et historisk perspektiv.
Tverrfaglig arbeid og sammenhenger i og mellom fag
Alle de tre tverrfaglige temaene er med i læreplanen i historie. Særlig demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling har en sentral plass i kompetansemålene. Det vil være naturlig å jobbe med disse innad i faget, men historiefaget er også viktig i samarbeid med en rekke andre fag.
Den nye læreplanen i historie er lagt opp tematisk, slik vi også har løst det i NDLA. Men vi tilbyr et bredt spekter av ressurser, noe som gjør at lærere kan tilpasse ressursene til egen undervisning og den aktuelle klassen. Noen oppgaver kan tilpasses ved at elevene selv velger emne å jobbe med. Som lærer må du gjøre et utvalg når du bruker NDLA som læremiddel i historie.
I forslaget til årsplan har vi lagt lenker til innhold på NDLA. Disse kan brukes for å nå de aktuelle kompetansemålene og kjerneelementene i faget.
Vi har laget et forslag til årsplan med tema/hovedemne, kort beskrivelse av innhold, læreplantilknytning og lenker til fagressurser for hvert emne.
Planen er veiledende, og den kan lastes ned og tilpasses til ulike elevgrupper og skolens egne årsplaner.