I denne oppgaven skal dere analysere vikingsamfunnet ved hjelp av puslespillmetoden.
Forberedelser
Del dere inn i basisgrupper på seks elever. Hvis det ikke går opp, kan dere ha sju elever på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med det samme temaet.
Fordel temaene under på medlemmene i gruppa.
Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hvert sitt tema.
Ekspert 1: politiske forhold
Hvem har makt til å vedta lover og regler og til å fordele goder, plikter og rettigheter?
Hvordan blir samfunnet styrt?
Hvor mye frihet har ulike samfunnsgrupper?
Hvor mye politisk innflytelse har ulike samfunnsgrupper?
Er det konflikter internt eller med andre samfunn?
Jobb individuelt i tjue minutter. Fordyp deg i de oppgitte kildene, og svar på spørsmålene under ditt tema. Bruk gjerne andre ressurser også.
Ekspertgrupper
Sett dere sammen i ekspertgrupper, og jobb sammen i ti minutter. De som har fordypet seg i samme tema, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Hjelp hverandre til å forstå, og bli enige om hva som er viktigst.
Deling og diskusjon
Sett dere tilbake i basisgruppene. Diskuter spørsmålene i boksen under i gruppa. Sørg for at alle får bidratt med sitt perspektiv der det er relevant. Bruk tre–fire minutter per spørsmål. Oppsummer gjerne i plenum, hvis det blir tid.
Spørsmål til diskusjon
Hva var årsakene til at vikingene kunne og ville dra ut for å plyndre, drive handel og bosette seg i andre land?
Var vikingsamfunnet et fritt samfunn?
Var vikingsamfunnet et primitivt og barbarisk samfunn?
Er det noe i norsk kultur i dag (for eksempel verdier, mentalitet, tradisjoner eller symboler) som er en arv fra vikingtiden?
Er det noen grunn til å være stolte av denne delen av norsk historie?
Hvordan ville dere klart dere dersom dere reiste med en tidsmaskin tilbake til vikingtiden?
Denne oppgaven er basert på puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden, som ble utviklet av Eliot Aronson i 1971. Du kan lese mer om jigsaw-metoden på The Jigsaw Classroom (jigsaw.org).