Profilering av praksisbedriften i ulike medier
Se filmene nedenfor, og la deg inspirere.
Politiets nettpatrulje Vest jobber aktivt med sin tilstedeværelse på nett.
Hvorfor er det viktig for politiet å være til stede på nett?
Hva ønsker de å oppnå med tilstedeværelsen sin?
Hvordan benytter Politiets nettpatrulje Vest seg av TikTok?
Forklar hvordan mediebyrået Starcom arbeider med å markedsføre Høyskolen Kristiania og Burger King.
Virksomheter kan profilere seg i ulike medier. Her skal vi se på egne kommunikasjonskanaler som kan være nettside, Facebook, Instagram og TikTok. Svar på spørsmålene nedenfor med utgangspunkt i praksisbedriften din.
Hvilke egne kommunikasjonskanaler benytter praksisbedriften seg av?
Hvem er målgruppa til praksisbedriftens egne kommunikasjonskanaler?
Synes du innholdet i praksisbedriftens egne kanaler er tilpasset målgruppa på en god måte? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva synes du om praksisbedriftens profilering i ulike medier?
Synes du praksisbedriftens tilstedeværelse på nett i egne kanaler er vellykket? Hvorfor/hvorfor ikke? Begrunn.
Synes du praksisbedriften bør være til stede i flere/andre kommunikasjonskanaler? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis ja, hvilke i så fall?
Hent inspirasjon fra filmene ovenfor når du skal planlegge og lage forslag til hvordan praksisbedriften din kan profilere seg i egne kanaler.
Planlegg innhold til en eller flere av praksisbedriftens kommunikasjonskanaler.
Hvilken målgruppe skal innholdet du lager, rette seg mot?
Hvilke/hvilken kommunikasjonskanal kan være hensiktsmessige å bruke for å treffe målgruppa?
Hva kan være aktuelt innhold/budskap?
Hvilken form bør innholdet/budskapet ha for å treffe målgruppa best?
Hvilke virkemidler vil du bruke for å få fram budskapet? Skal det spille på følelser, være informativt eller begge deler?
Ta utgangspunkt i planene fra oppgave 3 og utarbeid forslag til innhold til en eller flere av praksisbedriftens egne kommunikasjonskanaler.
Vis fram forslaget/forslagene for klassen.
Redegjør for de valgene du har gjort.
Ta imot tilbakemeldinger fra de andre i klassen om hva som var bra, og hva som eventuelt kan eller bør endres.
Hør med praksisbedriften om de er interessert i å publisere noe av det du har produsert.