Muntlig rapport
Når informasjon gjenfortelles fra person til person flere ganger, kan den forandre seg underveis. Hvordan kan du kvalitetssikre opplysninger om brukere for å unngå at det oppstår feil og mangler?
![Helsepersonell som diskuterer. Fire personer på et kontor. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/f93hKxdm.jpg?width=1024)
Oppgave
- Gå sammen i grupper på fire–fem elever. Hver gruppe skriver en brukerhistorie.
- Ei gruppe går ut av klasserommet. Resten av klassen skal være observatører.
En elev fra ei annen gruppe tar utgangspunkt i brukerhistorien fra sin gruppe, og gir muntlig rapport til den første eleven som kommer inn i klasserommet.
- Denne eleven skal så fortelle videre til neste elev som kommer inn. Fortsett til alle de som var ute, har mottatt rapporten og gjenfortalt til neste elev.
- Den siste eleven gjenforteller rapporten til hele klassen.
- Gjenta øvelsen slik at alle gruppene har vært ute av klasserommet, og alle historiene er blitt gjenfortalt.
Diskuter i klassen:
- Hva skjedde med rapporten underveis i prosessen?
- Hvordan kan vi kvalitetssikre en muntlig rapport?
- Hva lærte dere av denne øvelsen?
Related content
CC BY-SAWritten by: Wenche Heir and Vigdis Haugan.
Last revised date 01/15/2021