Utforsk teknologi i naturbruk
I disse oppgavene skal du utforske eksempler på teknologi som benyttes innen naturbruk. Du skal
finne ut hva som menes med teknologi
bli kjent med eksempler på teknologi fra ditt utdanningsprogram
utføre et oppdrag der bruk av teknologi er sentralt
vurdere hvordan teknologi kan bidra til at vi når FNs bærekraftsmål
gjennomføre et møte med en oppdragsgiver
Når du skal finne ut hva teknologi er, kan du jobbe med læringsstien nedenfor. Her lærer du hva teknologi er, hvordan teknologi har påvirket oss opp gjennom historien, og hvilke utfordringer og muligheter teknologi kan gi oss i dag.
Hva er teknologi? (læringssti)
Når du går på naturbruk, har du mange muligheter og kan velge blant mange ulike yrker.
Sett deg inn i ulike naturbruksyrker: Yrker innen naturbruk
Hva har du lyst til å bli? Hvorfor?
Enten du har bestemt deg for et yrke eller ikke, velger du et yrke som du tar utgangspunkt i når du jobber videre med denne oppgaven.
Lag et oppdrag som passer til yrket du har valgt, eller få en annen til å lage et oppdrag for deg.
Eksempler på oppdrag fra Lektor 2-ordningen: Oppdragsbrev innen ulike temaer
Bruk oppdragene som inspirasjon og bygg videre på dem, eller lag ditt egne tenkte oppdrag.
Hvis du lager ditt eget oppdrag, kan du tenke på
at du bør ha en beskrivelse av hva oppdraget går ut på (hva er bestillingen?)
at oppdraget bør dreie seg om bruk av teknologi i en eller annen form
hvem som er oppdragsgiver
Sett deg inn i oppdraget ditt, gå inn i en eventuell rolle, og få oversikt over relevant teknologi. Hvis du mangler informasjon, kan du gjøre dine egne antakelser.
Velg en type teknologi som er relevant for å utføre oppdraget.
FNs bærekraftsmål kan brukes som rettesnor når politikere skal fatte vedtak og administrasjonen i kommunene skal utforme tjenester. I denne oppgaven skal du undersøke hvordan hjelpemiddelet du har valgt, kan bidra til at vi når FNs bærekraftsmål.
Tips!
For å få oversikt over hva som menes med bærekraft, og for å bli bedre kjent med FNs bærekraftsmål kan dere gjennomføre aktiviteten Slumpord med FNs bærekraftsmål i klassen.
Fristen for oppdraget begynner å nærme seg, og du vil forberede deg på å presentere det du har funnet ut.
Du har utført et oppdrag og skal presentere det. Andre i klassen kan spille oppdragsgiver.
Planlegg møtet
Forbered dere på å spille rollen dere har fått, ved å bruke det dere har funnet ut i oppgavene over.
Gjennomfør møtet
Når dere er klare, gjennomfører dere møtet med oppdragsgiveren som et rollespill.
Den som har rollen som oppdragsgiver, forbereder spørsmål som hen vil stille underveis i møtet.
Lykke til med møtet!
Tips!
Gjennomføringen av møtet kan brukes som en muntlig vurdering i naturfag og yrkesfaglig fordypning.
Les gjerne artikkelen om vurdering av muntlig presentasjon.
Diskuter med andre i klassen.
Hvordan var det å spille de ulike rollene?
Hvilke fordeler og ulemper kan ny teknologi ha for
dere som yrkesutøvere?
forbrukeren?
samfunnet?
dyra?
Hvilke erfaringer fra arbeidet med disse oppgavene kan dere ta med dere ut i praksis / et framtidig yrke?