Skip to content

Tasks and Activites

Hva ser du?

Ved å observere folk som handler, kan du lære mye om handlemønstre og hvordan folk tenker.
Liten jente ser på salgsvarer på et kjøpesenter. Foto.
Open image in new window

Oppdrag

Du kan finne ut utrolig mye om forbrukeratferd bare ved å observere forbrukere «in action». Svarene du får, kan du bruke til å gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

Forberedelse

  • Gå sammen to og to.
  • Ring eller oppsøk en butikk. Spør butikklederen eller noen av de ansatte om dere kan gjennomføre en markedsundersøkelse om forbrukeratferd i butikken ved hjelp av observasjonsmetoden. Spør gjerne om det er spesielle spørsmål butikken kan tenke seg å få svar på.
  • Avtal med butikken når dere kan gjennomføre undersøkelsen.
  • Lag selve undersøkelsen, gjerne i form av et avkryssingsskjema. Da blir det ikke så mye å skrive når dere gjennomfører undersøkelsen, og det blir lettere å analysere svarene i etterkant. Analysen skal kunne vise konkrete resultater og eventuelle trender.
Eksempler på hva dere kan observere
  • Har kundene en fast «rute» når de kommer inn i butikken?
  • Tar de på varene, og er det noen varer som røres mer enn andre?
  • Trekkes kundene mot salgshyller/salgsreoler?
  • Trekkes de mot en spesiell utstilling?
  • Ser det ut som de er opptatt av pris?
  • Er det noen farger som tiltrekker kundene mer enn andre?
  • Prøver kundene varene?
  • Er det forskjeller mellom aldersgrupper?

Gjennomføring

  • Prøv å gjøre dere selv litt usynlige når dere observerer, slik at det ikke oppleves som ubehagelig for kundene.
  • Se på hvordan kundene oppfører seg i butikken, og kryss av i skjemaet/undersøkelsen.

Sluttføring

  • Analyser resultatene når dere kommer tilbake i klasserommet.
  • Lag en oppsummering av det dere finner, og se om dere kan finne forbedringspunkter.
  • Send gjerne oppsummeringen til butikken.

Related content

Observasjon som metode i markedsundersøkelser kan være nyttig for en markedsfører. Med denne metoden ser du hvordan forbrukere handler og samhandler.

CC BY-SAWritten by: Cathrine Meyer Johansen.
Last revised date 05/29/2020

Learning content

Forbrukeratferd