Skip to content
Article

Ulike støttefunksjoner

Som servicemedarbeider kan du få ansvar for ulike støttefunksjoner.

Web-ansvarlige kan ha ansvar for å oppdatere bedriftens web-sider, ta imot henvendelser via dem og følge opp sosiale medier.

Besøksveiledere følger aktivt opp de besøkende ved å ta kontakt med og følge besøkende til dem de skal besøke. Besøksveilederne kan tilby lett servering og hjelpe til ved registrering.

IKT-støtte hjelper til med drift, brukerstøtte, opplæring og rådgivning i forbindelse med IKT-løsninger og IKT-infrastruktur på arbeidsplassen. Dette inkluderer oppgaver som gjelder datasikkerhet og tilganger.

Brann- og førstehjelpsansvarlig har et spesielt ansvar ved brann og ved behov for førstehjelp.

Møteromsvert er en rolle som minner mye om rollen til kurs- og konferanseverter på hotell. Oppgaver som registrering, teknisk støtte og lett servering sikrer kvaliteten på bedriftens egne møter.

Kantinen kan levere mat til møterom, dekke til lunsjmøter og bidra til kvalitetsopplevelsen.

Dokumentasjonssenter kan du finne i store virksomheter. Det inneholder gjerne arkiv og bibliotek. I enkelte bedrifter kan dette være en del av resepsjonen.

Økonomiavdelingen jobber med både kunder og ansatte. Internt kan de hjelpe med for eksempel budsjetter, priskalkyler, lønn, reiseregninger, regnskap og vurdering av pristilbud.

Personalavdelingen hjelper gjerne til ved ansettelser. Det kan være utlysning av stillinger, jobbintervjuer og kontroll av referanser. De kan også ha ansvar for tilrettelegging av både det fysiske og det psykiske arbeidsmiljøet ved arbeidsplassen. Dette kan for eksempel være å bidra til personalutvikling, som opplæring og kompetanseheving.