Produktfotografering
Fotografens jobb er å vise fram produktet fra sin beste side på en tydelig og naturtro måte. Produktfotografering tilhører ikke de mest kreative sjangrene innenfor fotograffaget, men fotografen må være flink med lyssetting og kunne håndtere store mengder bilder raskt. Bare tenk deg mengden produkter som skal inn i katalogene til IKEA og Biltema hvert år!
Det er viktig at produktene presenteres på en delikat måte. Lyssetting brukes for å framheve detaljer ved produktet som vinkler, linjer, farger og annet. Det er ofte oppdragsgiver som bestemmer hvordan produktet skal lyssettes.
Produktfotografen arbeider gjerne sammen med et reklamebyrå som skal lage en katalog eller en reklamebrosjyre eller reklameavis. Valg av bakgrunn og type lyssetting er da viktig for å få en god sammenheng mellom bildene i katalogen. Du har sikkert sett en skolekatalog hvor noen elever ikke var med på førstegangs fotografering. Da er det viktig at fotografen har en grundig lysskisse for å unngå at portretter tatt ved andre gangs fotografering skiller seg ut med en avvikende bakgrunn, lyssetting eller fargetone.
En standard lyssetting på hvit eller lys bakgrunn gjøres i studio på et produktbord med gode studiolamper. Et standardoppsett på 45 grader med underbelysning, slik eksempelbildet vårt viser, sikrer en jevn, myk belysning hvor produktet vises fram på en tiltalende måte, uten mørke skygger eller lignende. Oppsettet vil kunne gjentas uke etter uke og dermed sikre at bildene blir like fra gang til gang.
Hvis du ikke har tilgang til et studio med dyrt utstyr, kan du også ta flotte produktbilder ved bruk av naturlig lys. Et standardoppsett for produktfotografering i naturlig lys kan være å plassere den bakgrunnen du ønsker å bruke, ved eller i et vindu med indirekte lys. Som bildet viser, kan du for eksempel bruke et hvitt A3-ark, som du teiper fast i vinduskarmen.
Pass på at sollyset ikke skinner rett inn på produktet ditt. Da blir lyset veldig hardt og skyggene veldig mørke. Dette oppsettet vil kunne gi deg flotte produktbilder, men medaljens bakside er at lyset vil variere fra time til time, dag til dag og så videre. På den måten blir det mye etterarbeid med å justere lyset til en jevn bildeserie.
Enkelte produkter er mer utfordrende enn andre. Tenk deg at du får i oppgave å fotografere speil til en interiørkatalog. Hvordan skal du klare det uten å få med speilbilde at deg selv og hele studioet ditt? Den samme problematikken gjelder smykker og andre blanke gjenstander som for eksempel gryter, boller og lignende. Løsningen her er å pakke produktene inn i et lystelt som belyses fra utsiden. Lysteltet dekker alle sider, tak og "gulv", slik at du unngår uheldige reflekser i produktet. Fotografer produktet gjennom en liten åpning i fronten. Slike lystelt kan du kjøpe eller lage selv.
Produktfotografering behøver ikke være samlebåndsproduksjon. Det finnes uendelige muligheter til å ta kreative og unike produktbilder. Vær kreativ med oppsett, bakgrunn, underlag, lys med mere. Mulighetene er mange, og det er bare fantasien som setter grenser. Har du anledning, kan lysmalingsteknikken gi veldig kreative bilder. Du trenger kun et mørkt rom, lang lukkertid og en nysgjerrig natur!
Tre tips til gode produktfoto
Lyssett produktet ditt.
Bruk studio hvis du har eller ta deg tid til å sette opp produktet ditt ved et vindu. Ikke bruk direkte blits fra kamera da dette gir både refleksjoner og harde skygger.
Hvitbalanser bildene dine.
En blå termos skal være blå, ikke turkis eller grønn. En riktig hvitbalanse sikrer naturtro farger og er ofte ikke mer enn et tastetrykk unna.
Vær kreativ.
Har du mulighet til å bruke noe annet enn hvit bakgrunn? Hvit bakgrunn er effektivt, men lite unikt. Prøv å plassere produktet i et miljø det hører hjemme i, eller lag en kontrast ved å bruke en uvanlig bakgrunn.
Related content
Oftest vil vi at et bilde skal gjengi fargene i et motiv så naturtro som mulig. Men av og til etterbehandler vi for å justere dem til en bestemt stemning.