Skip to content

Tasks and Activites

Parsjekk

Elevene jobber to og to og repeterer det viktigste stoffet i et emne, både muntlig og skriftlig.
Tenåringer i et klasserom jobber to og to ved pultene sine. De bruker bærbar PC og snakker sammen. Foto.
Open image in new window

Elevene hører hverandre med parsjekk

Metoden parsjekk gir elevene trening i å forklare muntlig for hverandre og egner seg godt både som introduksjon til et nytt emne, for å aktivere forkunnskaper og til repetisjon.

  • Elevene jobber i par.

  • Læreren har gjort klar ark med oppgaver.

  • Elevene løser annenhver oppgave på arket. Elev A gjør oppgave 1 og forklarer for elev B. Deretter gjør elev B oppgave 2 og forklarer for elev A.

  • Når det er en oppgave man ikke klarer, hjelper man hverandre eller bruker andre kilder.

  • Etter en viss tid, kanskje 15 minutter, kan dere ta en felles gjennomgang i klassen.

  • Parsjekk egner seg godt til oppstart av ei økt, og da kan man gjerne bruke oppgaver om det man jobbet med forrige økt.

Lag din egen parsjekk

Du kan bruke eksemplene under som utgangspunkt når du skal lage parsjekk som passer til det dere jobber med.

Økologi

Files

Næringsstoffer

Files

Lyd, lys og bølgefenomener

Files

Arvestoffet

Files

Kilde

Candler, L. (2008, 1. januar). Discovering decimals through cooperative learning. Kagan KCL-BCDD. https://www.kaganonline.com/catalog/look_whats_inside/blacklines/BCDDPairsCheck.pdf

CC BY-SAWritten by: Thomas Bedin.
Last revised date 11/21/2022

Learning content

Elevaktive arbeidsformer