Skip to content
Article

Analyse av bedriftskulturen

Bedriftskulturen kan være et verktøy for vekst, men den kan også hindre utvikling i bedriften. Ledelsen må granske bedriftskulturen regelmessig for å finne ut hvordan den virkelig er, slik at nødvendige tiltak kan settes inn i tide.

Analyse av bedriftskulturen

Det er mange forskjellige måter å analysere en bedriftskultur på. En av metodene ligner på situasjonsanalysen, hvor vi tar utgangspunkt i at bedriftskulturen er en viktig del av de interne arbeidsbetingelsene, altså noe som bedriften selv kan kontrollere.

Spørsmål og observasjoner

Disse spørsmålene kan være sentrale i analysen:

  • Hvilke verdier ønsker vi at bedriften skal ha?
  • Eksisterer disse verdiene i bedriften per i dag?

For å finne ut av dette kan det for eksempel være naturlig at bedriften gjennomfører en spørreundersøkelse på arbeidsplassen. Slik kan man finne ut hvordan de ansatte selv oppfatter bedriftskulturen. Ledelsen kan også velge å leie inn en konsulent som får i oppdrag å observere bedriften og komme med forslag til endringer og tiltak.

Coachingmodellen SØT

Det handler egentlig om å finne ut hva som er situasjonen i dag, hvilken retning man ønsker at bedriften skal gå i, og hvordan man skal komme seg dit. I mange coachingmiljøer kalles denne prosessen SØT:

  • S – situasjonen nå
  • Ø – ønsket tilstand
  • T – tiltak for å komme dit