Om fair play
Fair play som begrep er fjernet fra den nye læreplanen. Opprinnelig kommer begrepet fra idretten og handler om at vi skal respektere hverandre, at vi skal følge reglene, at vi skal gjøre vårt beste og gjøre andre gode. Fair play handler også om hvordan vi oppfører oss mot hverandre, mest i konkurranse, men vi kan også relatere det til situasjoner utenom idrett og konkurranse. Fair play har slik sett stor betydning i idretten, i tillegg til at det er egenskaper som betyr noe i samfunnet for øvrig.
Selv om begrepet er fjernet fra den nye læreplanen, er det fremdeles mange elementer fra fair play som er viktige i kroppsøving. Og selv om fair play fortrinnsvis er brukt i idretten, og kroppsøving skal være et fag med et bredt utvalg av aktiviteter, ikke bare idretter, er det mange fellesnevnere mellom fair play og formålet med fagfornyelsen i kroppsøvingsfaget.
I læreplanen står det at kroppsøving skal fremme samarbeid, forståelse og respekt for hverandre. I kjerneelementet "Deltaking og samspel i bevegelsesaktivitetar" skal elevene anerkjenne ulikheter og inkludere alle, uavhengig av forutsetninger. I kompetansemål for Vg1 skal elevene "bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og bidra til å gjere andre gode i aktivitet og samspel", og i kompetansemål for Vg2 skal elevene "praktisere reglar for å delta i ulike bevegelsesaktivitetar og medverke til læring for andre".
I praksis betyr det at samarbeid om å løse ulike oppgaver med ulike elever i kjente og ukjente situasjoner, er en viktig del av faget. På skolen skal du lære deg å respektere medelevene dine, anerkjenne at vi er ulike som mennesker og inkludere alle, uavhengig av om de har mye eller lite erfaring med idrett og fysisk aktivitet, om de er funksjonsfriske eller har en funksjonshemming, og uansett kjønn og kulturell bakgrunn. Dette er eksempler på egenskaper som er viktige i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
I kroppsøvingstimen er ikke det å vinne det viktigste. Måten du deltar på i spillet, og at du bidrar til at flest mulig mestrer, er viktigere – for eksempel at du inkluderer alle i spill, ved at du sentrer til medspillerne dine. Slik kan du bruke egne ferdigheter til å gjøre andre gode.