Burger King og målgrupper
Tenk over
Hvordan tror du Burger King jobber med segmentering og målgruppevalg?
Ungdom bruker mye tid på mobiltelefonen, og sosiale medier er en viktig plattform. Men hvordan kan Burger King unngå bare å bli sveipet forbi? Dette ønsket Burger King å finne ut av, og de ønsket å lage mer relevant innhold for unge målgrupper og markedskommunikasjon på de unges premisser.
I filmsnutten nedenfor kan du se hvordan det ble laget korte introduksjoner som var tilpasset de programmene som målgruppa ofte ser på, som for eksempel VGTV, og som ga verdi til målgruppa. Målet var at Burger King skulle være en del av seeropplevelsen. Budskapet ble også tilpasset i andre kanaler, og det ble utviklet dynamiske bannere som automatisk ble tilpasset det miljøet de skulle stå i.
Burger King er utfordreren i hamburgermarkedet. De har en strategi som handler om å sikre kommunikasjon som skiller seg ut og engasjerer. I 2019 ønsket de å gjøre Burger King til en snakkis i anledning 17. mai.
På 17. mai selges det store mengder pølser. Men hvordan kunne man utfordre pølsesalget på 17. mai? Hvordan kunne Burger King fremme Whopper-en på en naturlig måte under en norsk høytid?
Burger King engasjerte et mediebyrå ved navn Starcom til å hjelpe dem i dette arbeidet.
For mange nordmenn er bunaden selve symbolet på 17. mai og nasjonalfølelsen. Starcom og Burger King ønsket å ta del i dette, og de designet en egen bunadsveske med plass til en Whopper.
De inngikk samarbeid med mote- og livsstilmagasiner og influensere for å sikre at «alle» skulle få med seg hva som var årets hotteste 17. mai-tilbehør. Et eget gjør-det-selv-sett ble laget og distribuert ut i restaurantene og til noen ambassadører.
Strikking og håndverk er for alvor tilbake i vinden, og oppskrifter for å lage etterligninger av dyre moteplagg florerer på internett. Starcom og Burger King ønsket å bygge opp under trenden ved å oppfordre nordmenn til å «whopper-hacke» sin egen bunadsveske. Her er reklamefilmen:
De hyret også inn to eldre syersker, som laget en video på YouTube om hvordan du selv kunne «hacke» din egen bunadsveske.