Kommunikasjonsarbeid og demokrati
Informasjon og åpen dialog er viktige demokratiske verdier og rettigheter. For offentlige myndigheter er det en demokratisk plikt å gi god informasjon, og publikum har krav på innsyn i det myndighetene driver med.
I et demokrati er det viktig med åpen diskusjon rundt ulike prosesser, som offentlig politikk og forvaltning. Det er avgjørende at offentlige myndigheter baserer sitt kommunikasjonsarbeid på åpenhet og innsyn. Det kan styrke innbyggernes tillit til demokratiet.
Mange offentlige etater har egne informasjonsavdelinger. Kommunikasjonsarbeidere utarbeider kommunikasjonsstrategier og ulike informasjonstiltak. Slik får publikum informasjon om rettigheter, politiske beslutninger og ulike hendelser i offentlig sektor.
Omdømmebygging er en viktig del av kommunikasjonsarbeidet. Omdømmebygging handler om å bygge et godt forhold til omgivelsene og skape tillit ved å trekke fram de positive sidene ved virksomheten.
For publikum er det viktig at offentlige virksomheter legger til rette for åpenhet og innsyn. Hvis folk skal kunne danne seg en mening om for eksempel god og effektiv bruk av offentlige midler, må virksomhetene informere om prosessene rundt ulike avgjørelser på en god måte. Informasjonen må være saklig og lett forståelig.
De bør også legge til rette for dialog med aktuelle målgrupper. Da kan de få tilbakemeldinger underveis i prosessen. Skal informasjonstiltakene lykkes, må de ta i bruk virkemidler og kanaler som er tilpasset de ulike målgruppene.
Eksempel
Utdanningsdirektoratet har blant annet ansvar for å utvikle læreplaner for skolen i Norge. I dette arbeidet er det stort behov for informasjon, og det er viktig at publikum er godt informert og involvert gjennom hele prosessen.
Det er avgjørende at direktoratet viser åpenhet og går ut med aktuell informasjon til de ulike målgruppene. Da har publikum mulighet til å gjøre seg opp en mening om prosessen.
Kommunikasjonsforeningen har utarbeidet et sett med profesjonsetiske prinsipper som beskriver hvordan medarbeidere skal opptre i arbeidet.
Disse prinsippene er utarbeidet for kommunikasjonsarbeidere både i offentlige etater og i private bedrifter og organisasjoner.
De etiske retningslinjene slår fast at en kommunikasjonsarbeider skal jobbe for åpenhet og innsyn og bidra til forståelse og den opplyste samtale.