Holdningskampanje for å resirkulere gamle mobiltelefoner
Den demokratiske republikken Kongo er et land beryktet for sin gruvedrift og utvinning av mineraler og metaller til produksjon av mobiltelefoner. I takt med økt gruvedrift får blant annet gorillaene mindre leveområder og blir i større grad et lettere bytte for ulovlig jakt. For å forhindre denne utviklingen oppfordrer nå forskere i Australia oss til å gjenvinne gamle mobiltelefoner.
Related content
Web page at forskning.no
Et marked er en gruppe kjøpere og selgere som handler bestemte varer og tjenester. Markedene styrer utviklingen rundt tilbud og etterspørsel.
Hensikten med en holdningskampanje er å få folk til å endre holdninger og atferd. Forutsetningen for en vellykket holdningskampanje er grundige undersøkelser, definisjon av målgrupper og god planlegging av kommunikasjon.
Det finnes mange gode grunner til å resirkulere både mobiler og annen elektronikk. Det er ikke bare viktig å unngå at mobilen blir kastet i annet avfall, det er også viktig å unngå at den blir liggende hjemme i skuffer og skap. Ved å resirkulere mobiltelefoner kan metallet i mobiltelefonen benyttes på nytt. Hvis en mobiltelefon eller annet farlig avfall blir sortert feil, kan dette ha store konsekvenser for miljøet.
Kommunen du bor i, har bedt dere om å planlegge en holdningskampanje. Kampanjen har som mål å oppfordre elever på videregående skole til å resirkulere gamle mobiltelefoner, og til å bruke de gamle så lenge som mulig.
Dere har ansvaret for
- å planlegge en holdningskampanje ved å formulere budskap, vurdere virkemidler, lage skisser og planlegge en miks av kommunikasjonskanaler
- å skrive et refleksjonsnotat der dere forklarer valgene deres