Produktplassering i film og skjult reklame
Se åpningsscenen fra James Bond-filmen Skyfall på Youtube. Hvilke merkevarer får du øye på i løpet av de to minuttene dette filmklippet varer?
Finn ut hvordan Norsk filmforbund stiller seg til produktplassering i film.
Finn ut hvordan norsk lov regulerer produktplassering i norske filmer og TV-serier.
Hvilke merkevarer sponset idrettsutøveren Therese Johaug i 2014?
Undersøk gjerne profilene som Therese Johaug eller andre idrettsutøvere har i sosiale medier.
Gjør varierte søk med "reklameinnlegg", "idrett", "sosiale medier" eller lignende.
Drøft utfordringer og muligheter knyttet til produktplassering i idretten.
Formuler to–tre problemstillinger dere er inne på i drøftingen, og skriv ned stikkord som belyser drøftingen av disse problemstillingene.
Del med klassen.
Når den sjarmerende familien Jones flytter inn i et villaområde, legger naboene merke til de dyre vanene deres. Familien Jones har det nyeste innen mobiltelefoner, golfutstyr, sminke og merkeklær. Det tar ikke lang tid før naboene begynner å kopiere stilen til den tilsynelatende perfekte familien.
Undersøk fagbegreper, og diskuter og vurder filmen
Har du noen gang blitt påvirket av andre til å kjøpe noe? Er du overrasket over at den tilsynelatende perfekte familien hadde så sterk påvirkningskraft på de andre personene i filmen? Hvorfor / hvorfor ikke?
Hva menes med influensermarkedsføring? Søk opp begrepet, og bruk flere kilder for å få en oversikt over uttrykket. Skriv en kort forklaring.
Hva menes med skjult reklame? Søk opp begrepet, og bruk flere kilder for å få en oversikt over uttrykket. Skriv en kort forklaring.
Diskuter i grupper:
Hva er forskjellen på influensermarkedsføring og skjult reklame?
Hvordan problematiserer filmen influensermarkedsføring?
Hvordan problematiserer filmen skjult reklame?
Drøft følgende påstand: "Det er flere etiske utfordringer ved influensermarkedsføring."
Drøft følgende påstand: "Det er som regel tydelig at det er snakk om innhold som er kjøpt og betalt på ulike blogger og sosiale medier."
Skriv en vurdering av filmen der du inkluderer arbeidet ditt med begrepene influensermarkedsføring og skjult reklame og diskusjonene dere hadde i gruppa. Husk kildeføring.