Kulturforskjeller
Siden alle kunder eller gjester er forskjellige, kan det virke nesten umulig å vite hva man skal legge vekt på. Det viktigste er at vi har et grunnleggende ønske om å møte kunder og gjester slik de forventer.
Husk at
- alle vil bli behandlet som enkeltindivider, ikke som en del av ei større gruppe
- vi lærer mye om og av kundene og gjestene ved å stille spørsmål og be om råd for å kunne bli bedre – slik styrker vi vår kunnskap
I Tyskland er forretningskulturen veldig formell, og en tysker kan bli svært fornærmet om han eller hun under et formelt møte blir tiltalt med fornavn.
Går man i samme klær to dager på rad i USA, blir man sett på som urenslig.
Skryter du av smykket som din greske venninne bærer, så kan du risikere at hun tar det av seg, og gir det til deg som en gave. I Hellas er det vanlig å føle seg forpliktet til å gi fra seg eiendeler som andre åpenlyst beundrer.
Blant italienere er det vanlig å tilby å dele det man spiser. Det blir sett på som uhøflig å spise noe foran andre uten å tilby seg å dele.
Det er mange måter å skaffe seg kunnskap på, men det aller viktigste er å lytte. En dyktig servicemedarbeider fanger også opp signaler gjennom blikk og kroppsspråk.
Når man jobber i servicenæringen er det viktig å følge opp kunder og gjester. Står du i en hotellresepsjon og gjestene kommer innom bare for å levere fra seg romnøkkelen, så kan man spørre om hvordan de har det, og om de trives. Samtidig er det en fin anledning til å høre om det er noe du kan gjøre for å gjøre oppholdet enda bedre for dem.
Oppgave
Finn flere eksempler på kulturelle forskjeller. Har du selv opplevd noen – her i landet eller på reise i utlandet?