Skip to content
Task

Eksempler på eksamensoppgaver for påbygg

Her finner du eksempler på ulike oppgaver du kan få til muntlig-praktisk eksamen i naturfag. Øv alene eller sammen med andre, og bli best mulig forberedt!

Hvordan er eksamensoppgavene utformet?

Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver som du kan bli eksaminert i.

Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og forsøkene du har fått oppgitt.

Oppgave 1. Bruk av bioteknologi

Lag ei problemstilling eller en oppgave om bruk av bioteknologi, og drøft etiske spørsmål knyttet til bioteknologi. På sida Vurder argumenter om etiske problemstillinger i bioteknologi finner du eksempler på problemstillinger du kan ta utgangspunkt i.

Aktuelle stikkord

  • Hva er DNA?

  • Hva er sammenhengen mellom gener, kromosomer, DNA og egenskaper?
  • Hvordan kan egenskaper gå i arv fra generasjon til generasjon?
  • Arv og miljø
  • Hva er bioteknologi?

  • Eksempler på bruk av bioteknologi

  • Velg ett eksempel på bruk av bioteknologi som du presenterer i mer detalj:
    • Hva er prinsippene bak teknologien?
    • Hva brukes den til i dag?
    • Hvilke muligheter kan den gi i framtida?

    • Hvilke etiske spørsmål reiser bruk av denne teknologien?
    • Drøft aktuelle fordeler og ulemper.
    • Gi din egen konklusjon der du veier fordeler opp mot ulemper.

  • Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Krysning og arv – programmering i Python

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Genetisk hjul

Forsøk: Isoler ditt eget DNA

Forsøk: Mikroskop – innstilling og bruk

Forsøk: Løkcellas oppbygning

Forsøk: Utforsk egne celler

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon

  • gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

  • drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden

  • vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener

Oppgave 2. Myter og fakta om stråling

Lag ei problemstilling eller en oppgave om stråling, eller ta utgangspunkt i casen under.

Case: Nabo som er skeptisk til stråling

Tenk deg at du har en nabo som har store helseplager. Vedkommende mener dette kommer av stråling fra trådløse nettverk, og hen vil at alle naboene skal skru av sine trådløse nett og gå over til kablet internett. Foreslå mulige løsninger på denne situasjonen.

Aktuelle stikkord

  • Beskriv noen sentrale bølgefenomener.
  • Forklar hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon.
  • Gi eksempler på hva slik teknologi brukes til.

  • Ta utgangspunkt i påstander om stråling og diskuter disse med bakgrunn i fagkunnskap, gjerne koplet til noen av forsøkene i lista under.
  • Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Brytning og overlagring – programmering.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Laserlys i vannstråle

Forsøk: Lysbrytning (simulering)

Forsøk: Lys, farger og fargesyn (simulering)

Forsøk: Hvor effektiv er solkremen?

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden

  • vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener

  • utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener

  • forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til

  • utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling, og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper

Oppgave 3. Miljøet rundt oss

Lag ei problemstilling eller en oppgave som tar for seg sentrale miljøproblemer, som klimaendringer eller miljøgifter, i Norge og verden i dag.

Aktuelle stikkord

  • Hva går problemet ut på?

  • Hvorfor og hvordan har det blitt et problem?

  • Hva kan vi gjøre for å løse problemet?

  • Hvordan kan klimaendringer og ande miljøpåvirkninger påvirke evolusjon?

  • Hvilken rolle har teknologi når det gjelder å løse slike problemer? Kan teknologi være med på å skape problemer også?

  • Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Akkumulering av miljøgift – modeller.

Forsøk

Forslag til forsøk

Vurder miljøtilstanden i vann og vassdrag (utvalgte målinger)

Feltarbeid: Abiotiske og biotiske forhold i bekker og elver

Naturlig utvalg med spillet Peppered moths (spill spillet for å skaffe rådata)

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden

  • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

  • beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon

  • gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø

  • vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener

Kilde

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04