Skip to content

Tasks and Activites

Administrative rutiner i praksisbedriften din

Administrative rutiner vil si alle støtteoppgavene i en bedrift. Det er rutiner knyttet til økonomi, innkjøp og saksbehandling. Alle bedrifter har administrative rutiner, uansett hva bedriften driver med.
Ei jente kopierer dokumenter i en kopimaskin. Foto.
Open image in new window

I praksisbedriften din er det en eller flere som jobber med administrative oppgaver. Få gjerne hjelp fra dem når du skal finne svar på oppgavene nedenfor.

  1. Hvilke økonomiske rutiner har praksisbedriften? Beskriv hvordan bedriften tar imot ordrer, fakturerer og registrerer innbetalinger, og beskriv eventuelle purrerutiner.

  2. Hvilke rutiner har bedriften for lønnsarbeid?
  3. Hvordan foregår innkjøpsarbeidet? Hvem har fullmakt til å bestille og godkjenne kjøp? Hvilke kvalitetssikringsrutiner har bedriften for å sikre at det kjøpes inn riktig antall til rett pris og av riktig kvalitet?
  4. Beskriv saksbehandlingsrutinene i bedriften. Hva gjør bedriften for eksempel når en kunde klager på en vare? Hvilke interne regler er det for hvordan saker skal behandles i bedriften?
  5. Hva synes du om de administrative rutinene i bedriften som du har fått innsyn i? Er det noen rutiner som etter din mening kan forbedres?
Tips til læreren

Svaret på oppgavene kan inngå som en del av loggen elevene skriver fra praksis, eller brukes som en individuell skriftlig innlevering.

Related content

CC BY-SAWritten by: Cecilie Lund.
Last revised date 11/19/2021

Learning content

Praksis i bedrift