Skip to content
Task

Klager og reklamasjoner

I arbeid med salg og reiseliv vil du garantert komme borti klager og reklamasjoner. I denne oppgaven skal du redegjøre for regelverket for klager og reklamasjoner.

Oppgave 1

Gjør kort rede for forbrukerkjøpsloven. Redegjørelsen din skal gi svar på

  • hva som er formålet med loven

  • hvem loven gjelder for, og når den gjelder

  • hva som menes med "tingens egenskaper", jf. § 15

  • hva som menes med at loven er ufravikelig

Oppgave 2

Forklar hva som menes med reklamasjonsrett, jf. § 27. Bruk gjerne et eksempel.

Oppgave 3

Reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti.

  1. Forklar hva som menes med en garanti, og hvordan garanti skiller seg fra reklamasjonsrett.

  2. Gi eksempler på ulike garantiordninger.

Oppgave 4

Gjør rede for hvilke klagefrister som gjelder ved reklamasjon. Bruk gjerne eksempler.

Oppgave 5

Tenk deg at du jobber i en butikk, og at en kunde kommer inn og klager på et produkt. Kunden har oppdaget en mangel ved produktet.

  1. I henhold til forbrukerkjøpsloven må kunden klage innen rimelig tid. Hva innebærer det?

  2. Hva skal til for at et produkt har en mangel, i henhold til § 16?

  3. Hvilke krav kan kunden stille ved en mangel, jf. kap. 6 i loven?

Oppgave 6

Som salgs- eller reiselivsmedarbeidere må vi regne med at det kan komme noen klager fra kundene/gjestene. Skriv en tekst med overskriften "Ti tips til hvordan vi kan forebygge og håndtere klager".

Oppgave 7

Drøft påstandene nedenfor sett fra bedriftens side:

  • "Klager og reklamasjoner bøs alltid tas imot med takk, siden det gir oss en fin mulighet til å få misfornøyde kunder til å bli fornøyde."

  • "Kunden har alltid rett."

  • "Alle butikker bør tilby bytterett."

  • "Alle butikker bør tilby åpent kjøp."

Related content