Skip to content
Article

Digitale salgsplattformer

Digitale salgsplattformer er også kjent som netthandelsløsninger, hvor selgere og kjøpere møtes for å handle online. Det er mange ulike løsninger, både nettbutikker og markedsplasser. En av de mest kjente salgsplattformene i verden er markedsplassen Amazon. I Norge er finn.no den mest kjente.

En stadig større andel av all handel som gjøres, foregår via nettbaserte salgsplattformer. Disse kommer i mange varianter som har forskjellige bruksområder, fordeler og ulemper. For bedrifter er det viktig å ha oversikt over de relevante alternativene for salg innenfor deres bransje.

Hvilke salgsplattformer finnes?

For å få en helhetlig oversikt over salgsplattformer skal vi først ta utgangspunkt i rollen som kjøper. Denne rollen har du sannsynligvis mest erfaring med så langt.

Tenk over

Du ønsker å kjøpe en rekke ulike varer og tjenester på nettet. Hvordan ville du ha gått fram for å finne ut hvor du skal kjøpe de ulike produktene fra?

Vi har ofte et titalls salgsplattformer vi bruker jevnlig, og det finnes utallig mange der ute. Hver enkelt salgsplattform er tilpasset en bestemt type handel og fokuserer på et utvalg av produkter, som oftest innenfor en region.

Når selger skal velge plattformer

Nettsalg kan foregå gjennom mange digitale plattformer, og det er vanlig for en bedrift å bruke flere. Hvor mange salgsplattformer en bedrift velger å bruke, er en avveiing mellom kostnader, både i form av arbeidstid og andre kostnader, og nytten i form av økt salg.

Egne nettsider

Egne nettsider er en fin plattform for salg, men også for service og promotering av produkter og bedriften. Selv en enkel nettside uten nettbutikk kan brukes til å gi informasjon om produktene som selges. Her kan det oppgis priser og kontaktinformasjon til selgere, og bedriften kan ha en chatfunksjon for potensielle kunder.

Ulempen med egne nettsider er at det er stor konkurranse om å få treff i søkemotorene på nettet. Dette gjør at en nettside kan ha få besøkende, selv om det finnes mange aktuelle kunder. Men fordi nettsider er en relativt billig plattform som kunder forventer å finne, velger mange bedrifter å ha egne nettsider.

Egen nettbutikk

Å legge til nettbutikkfunksjonalitet på egen nettside kan gjøres på flere måter og trenger ikke være vanskelig. De som har IT-kompetanse, kan sette opp nettbutikk fra grunnen av ved hjelp av gratis programvare. Dette koster lite i rene penger, men kan ta mye arbeidstid, og ansvaret ligger helt og holdent på bedriften. Det kan også være vanskelig å få lagt til ønskede betalingsløsninger og å sikre systemene godt nok.

Alternativt kan nettbutikkprogramvare kjøpes inn fra en leverandør. Her finnes det mange alternativer og grader av integrasjon. Det er ikke uvanlig å ha en nettbutikk som er synkronisert med varelageroversikt, slik at informasjon om tilgjengelige varer kun trenges å oppdateres et sted.

Mange nettbutikker er åpne ut mot kunden, og hvem som helst kan se priser og legge inn bestillinger. Det er også en del som krever manuell registrering av brukerkonto, og hvor priser ikke er offentlig synlig før du er innlogget.

Hvorfor tror du at noen nettbutikker ikke oppgir prisen på produktene de selger?

Med ordinære nettsider kan det være vanskelig å nå ut til aktuelle kunder. For større, kjente bedrifter er det enklere enn for nye og mindre aktører.

Eksterne salgsplattformer

Det finnes i dag også en rekke eksterne salgsplattformer som kobler kjøper og selger, og disse kalles gjerne markedsplasser. Bedrifter kan kjøpe tilstedeværelse på disse salgsplattformene, for eksempel på finn.no. Siden de eksterne salgsplattformene som oftest er store og kjente aktører, kan det være enklere å nå ut til aktuelle kunder via dem.

I noen tilfeller tilbyr de eksterne salgsplattformene også betalingssystemer, som Ebay. Dette kan gjøre terskelen for å bruke tjenestene deres lavere.

Ulempen med å benytte seg av eksterne salgsplattformer er at prisen for tjenestene med videreformidling kan være høy.