Skip to content

Subject Material

Stordata og digital dataanalyse

Stordata og digital dataanalyse gir verdifull innsikt, noe som gir virksomheter fantastiske muligheter. I vår omfattende nettaktivitet vet vi at vi legger igjen mange digitale spor, men synes du det er greit at virksomheter benytter seg av disse dataene?
 En kvinne ser på et digitalt diagram. Illustrasjon.
Open image in new window

Bruk av stordata for virksomheter

Den teknologiske utviklingen går utrolig raskt, og i en digital verden finnes det enorme mengder data, såkalt stordata. Analyse av stordata gir verdifull innsikt for virksomheter.

Det finnes mange ulike verktøy som brukes i digital dataanalyse. Du kan for eksempel bruke Google Analytics, Facebook Innsikt og Instagram Innsikt, som alle gir mulighet til å samle inn og analysere data.

Stordata og digital dataanalyse brukes av mange virksomheter for få informasjon om ulike målgrupper. Vi kan få informasjon om atferden til forbrukere på nett, for deretter å skreddersy markedsføringen.

Hva med oss forbrukere?

Stordata og digital dataanalyse gir altså fantastiske muligheter for virksomheter. Men hva med oss forbrukere? Er det greit at virksomheter benytter seg av disse dataene?

En kvinne blir skannet med ansiktsgjenkjenning. Illustrasjon.

Podkastepisode

I podkastepisoden nedenfor intervjues Sindre Beyer, som er leder
i kommunikasjonshuset TRY Råd. Podkastepisoden kommer blant annet inn på temaer som omhandler markedsundersøkelser, digital dataanalyse og fordeler og ulemper med stordatasanking.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonsh...

0:00
-0:00

Related content

CC BY-SAWritten by: Elisabeth Thoresen Olseng.
Last revised date 02/19/2021

Learning content

Markedsundersøkelser