Skip to content
Article

À la carte

Vi har mange ulike menytyper. Her skal vi se på hva som kjennetegner en à-la-carte-meny.

Hva er à la carte?

De fleste spisesteder har valgfrie menyer som gjelder for en bestemt tidsperiode. Dette kan for eksempel være en egen lunsjmeny med småretter som tilbys om formiddagen, og som erstattes med en egen à-la-carte-meny om ettermiddagen.

À la carte er fransk og oversettes ofte med "på spisekartet" eller "etter bestilling". À la carte er en oversikt over forskjellige valgfrie retter som serveres på et spisested. Menyen byttes ikke ut hver dag som ved dagens meny, men brukes over en lengre periode som vil variere fra bedrift til bedrift.

Ved å bestille à la carte kan gjestene komponere sin egen meny ut fra hva de selv har lyst på. Dette er det motsatte av det vi kaller for en satt meny, der menyen er bestemt på forhånd og alle gjestene spiser den samme maten, som for eksempel i et bryllup.

À la minute

Når man bestiller mat fra en à-la-carte-meny, blir maten laget à la minute. Det vil si at maten først blir produsert etter at servitøren har levert bestillingen til kjøkkenet. Det gjør at gjesten får en helt nylaget rett, men at det må beregnes ei viss ventetid. Tjue minutter er vanlig om ikke annet blir opplyst. Gjestene er gjerne sultne og kan oppleve at ventetida blir vel lang før de får maten. Mange spisesteder velger derfor å sette fram litt godt brød og smør som gjestene kan kose seg med før maten kommer.

Størrelsen på menyen

À-la-carte-menyen har et utvalg av retter fra de viktigste gruppene i menynøkkelen, og brukes over en kortere eller lengre tidsperiode før den skiftes helt eller delvis ut. Det er vanlig med 3–4 retter i hver gruppe, men det er ingen regler for hvor stort et menykart skal være. Størrelsen på menyen er avhengig av en rekke faktorer som kjøkkenkapasitet, serveringskapasitet og økonomiske betingelser.

På en à-la-carte-meny er det ofte med en utskiftbar del som kalles "kjøkkensjefens anbefaling", "dagens treretter" eller lignende. Dermed har kjøkkenet mulighet til å selge råvarer de har mye av, eller som er i sesong akkurat da. De har også mulighet til å prøve ut nye oppskrifter, gi en gunstig pris og lignende.

Mange spisesteder velger å trykke opp menyen på flere språk, slik at det skal være enklere for utenlandske gjester å forstå hva som tilbys.