Skip to content
Guidance

Forslag til årsplan, engelsk YF

Engelsk YF på NDLA inneholder et bredt utvalg av ressurser, og alle er ikke tatt med i denne årsplanen. Gjør deg kjent med ressursene som finnes på NDLA, slik at du kan tilpasse årsplanen etter dine elevers interesser og behov.

Ressursene og strukturen som er foreslått i denne årsplanen, legger til rette for at elevene skal kunne

  • reflektere kritisk og selvstendig

  • vurdere ulike lands språklige og kulturelle innflytelse fra et historisk ståsted

  • studere ulike litterære tekster for bedre å forstå kulturen og samfunnet i det aktuelle landet

  • utvikle egen språkforståelse

  • utvikle evnen til å skrive gode og strukturerte tekster

  • utvikle evnen til å anvende kilder på en korrekt måte

  • utvikle evnen til å kommunisere på engelsk i arbeidssituasjoner, muntlig og skriftlig

Bare de mest sentrale kompetansemålene fra læreplanen er tatt med i årsplanen. Alle kompetansemålene finner du her:

Kompetansemål, engelsk YF

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon

  • bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling

  • bruke mønstre for uttale i kommunikasjon

  • lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner

  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon

  • gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner

  • bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring

  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster

  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster

  • lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon

  • lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er

  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte

  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon

  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk

  • beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk

  • utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger

  • diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill

Forslag til årsplan

CC BY-SA 4.0Written by: Karin Søvik.
Last revised date 08/10/2023