Fire like — lag grupper i biologi
Å dele inn grupper helt tilfeldig kan være en god løsning i mange sammenhenger, for eksempel når elevene skal samarbeide over kortere tid. Å jobbe i tilfeldige grupper er også en fin måte for elevene å bli bedre kjent på.
Lag fire og fire lapper som hører sammen i kategorier (dyr, organer, sykdommer og lignende). Under finner du eksempler på begreper fra emnene økologi og fysiologi (sirkulasjons- og respirasjonssystemet).
Elevene får hver sin lapp og går rundt i klasserommet for å finne de tre andre som har lapper i samme kategori.
Lag firergrupper i en fei!
Hvis du ikke har tid til å lage faglige kategorier som i eksempelet over, kan du bruke en vanlig kortstokk for å lage grupper. Bruk så mange kort som du har elever, og la elever med samme verdi danne gruppe.
Når alle fire har funnet sammen, kan gruppa få noen minutter til å finne ut mer om temaet som lappene deres handlet om. Det gruppa finner ut, kan de presentere for de andre gruppene.
Denne aktiviteten kan brukes som innledning til et større gruppearbeid. Hvis gruppearbeidet handler om det samme temaet som på lappene, får elevene en fin introduksjon til det de skal undersøke videre.