Feltarbeid: beskrivelse av fjærelokaliteten
Lag en beskrivelse av miljøforholdene og organismer i ekskursjonsområdet.
Merk av området på et kart, og finn ut hvor stort det er. Bruk gjerne digitale kart (Kart i skolen). Dette er det ofte mulig å gjøre før klassen drar på ekskursjon.
- kart over ekskursjonsområdet
- kamera
- skriveunderlag
- skrivesaker
Når dere er framme på lokaliteten, er det lurt å først skrive noen stikkord om hvordan dere opplever området:
- Hvordan er værforholdene?
- Er det mye bølger?
- Hvor kommer vinden fra?
- Fra hvilken retning er området mest eksponert for bølger og vind?
- Hvordan ser det ut der land og hav møtes?
- Er alle deler av lokaliteten like kraftig eksponert for bølger?
- Kjenner dere noen spesielle lukter?
- Ser dere noen levende organismer ved første øyekast?
- Har vannet en særegen farge?
- Tidevannsforskjeller i området: Er det flo eller fjære nå? Faller eller stiger vannstanden?
Få med alt dere synes er viktig. Senere kan dere renskrive notatene til ekskursjonsrapporten. Ta bilder av området. Dere kan også lage noen skisser hvis dere vil. Illustrasjonene blir fine å bruke i ekskursjonsrapporten senere.
Prøv deretter å beskrive hva som særpreger ekskursjonsområdet:
- Er deler av området mer skjermet enn andre, og kan dette ha betydning for hva som lever her?
- Se særlig etter iøynefallende organismer, slike som dere umiddelbart legger merke til. Det kan være belter av skjell og rur langs vannkanten eller flokker med fugl i området.
- Ta også med hvordan området brukes i dag: Er det en vernesone eller et mye brukt friluftsområde?
Til ekskursjonsrapporten
- Lag en så grundig beskrivelse av ekskursjonsområdet som mulig. Kombiner kart, bilder og egne notater.
- En annen mulighet er å lage et interaktivt kart der man kan klikke på kartpunkt i ekskursjonsområdet for å bli ført videre til nærbilder og beskrivelser av ulike habitater.
Related content
Denne videoforelesningen gir mange gode eksempler på hvordan digitale karttjenester kan være nyttige under forberedelser til feltarbeid.