Stop motion-animasjon om immunrespons
Arbeid sammen i små grupper, og bli enige om hvilken prosess knyttet til det spesifikke immunforsvaret dere vil animere. Her er noen forslag til prosesser:
hvordan immunforsvaret bekjemper en bakterie med antistoffer
hvordan immunforsvaret gjenkjenner og dreper virusinfiserte celler
hvordan en vaksine gir oss immunitet
fagocytose og aktivering av T-lymfocytter
Tips!
Det kan være lurt å fordele prosessene mellom gruppene i klassen. Da vil dere ende opp med en samling videosnutter som dere kan bruke til å repetere fagstoffet.
Lag et tankekart eller små skisser som oppsummerer det animasjonen skal få fram. Tenk gjennom følgende:
Hvilke immunceller deltar i prosessen?
Hvordan gjenkjenner immunforsvaret et antigen?
Hvor i kroppen foregår det som dere illustrerer?
Lag modeller av celler, stoffer og mikroorganismer som kan brukes til å illustrere prosessen.
Husk at en modell er en forenkling av virkeligheten. Dette gjør at alle modeller vil ha noen sterke og noen svake sider. Dere må derfor velge hva det er viktig å tydeliggjøre i modellen deres.
Modelltips!
Start med å lage immunceller, antigenreseptorer og antigener.
- Siden modellene skal brukes til å lage en animasjon, må de ulike komponentene kunne flyttes rundt.
Bruk modellene dere har laget, til å sette sammen en animasjonsfilm.
1. Ta bilder
Når du skal lage en stop motion-animasjon, setter du sammen mange stillbilder av noe som beveger seg litt for hvert bilde. Når du spiller av bildene raskt etter hverandre, ser det ut som om motivet beveger seg.
Fordel arbeidet slik at én tar bilder, og én flytter på de ulike elementene i modellen.
Opptakstips!
Bruk stativ til mobil eller kamera. Stativene med muffer og klemmer på naturfagrommet egner seg veldig godt.
Finn et sted med godt lys.
Bruk manuelt fokus på kameraet. Zoom inn, og still fokuset.
Hold fingeren på utløserknappen, og dytt forsiktig med fingeren uten å ta den av knappen. Slik kan du unngå bevegelser i kameraet. Mange kameraer har også stemmestyrt utløser.
Bruk en ryddig og nøytral bakgrunn.
Skal du skrive eller tegne på ark, er det lurt å teipe det fast.
Ta mange bilder, gjerne hundre. Hvert bilde står bare i to ruter.
2. Sett sammen animasjonen
Når dere er ferdige med å ta bilder, legger dere dem i en mappe på enheten deres og åpner programmet dere skal bruke for å lage stop motion-filmen.
Arranger en felles videovisning i klassen der alle viser fram animasjonene de har laget. Bruk gjerne et evalueringsskjema der elevene kan evaluere hverandre.
Viser animasjonene det som var formålet med oppgaven?
Hva er bra med de ulike modellene?
Hvilke forbedringer kan gjøres?
Related content
Kart og simuleringer er eksempler på modeller som er forenklinger av virkeligheten. Modellene har sine begrensninger og forteller bare deler av sannheten.
Det spesifikke immunforsvaret består av B-celler som produserer antistoffer, og T-celler som dreper virusinfiserte celler og koordinerer immunresponsen.