Verdikjeden til en bedrift
Begrepet verdikjede brukes om prosessen fra råvare og fram til det ferdige produktet som selges til sluttbrukeren. Verdikjeden omfatter også avfallshåndtering og gjenvinning. Verdikjeden er en helhetlig prosess med mange ledd.
De ulike leddene i verdikjeden kan kalles for arbeidsoperasjoner. Som du ser i videoen over, er det en rekke arbeidsoperasjoner som må utføres før man kan servere en matrett. I hver arbeidsoperasjon blir produktet tilført en verdi.
Det kalles verdikjede fordi det skapes verdier i hvert enkelt ledd i kjeden. Et eksempel på verdiskaping er når en bedrift kjøper inn råvarer og omformer dem til noe nytt – til et produkt som skaper økt verdi for kunden. Det er det Vippa gjør når de skaper råvarer om til forskjellige lunsj- og middagsretter.
Verdiskaping
Verdiskaping er den merverdien, eller tilleggsverdien, produkter får gjennom hvert ledd i verdikjeden. Måten produktene bearbeides på, varierer, men felles for alle bedrifter er at de bidrar til å gjøre produkter mer verdifulle.
Verdikjeden til produksjonsbedrifter kan være svært forskjellig fra verdikjeden til handelsbedrifter. Produksjonsbedriften Vippa kjøper inn råvarer fra lokale produsenter så langt det er mulig. Råvarene blir bearbeidet, mens måltidet og atmosfæren i mathallen er sluttproduktet.
I en produksjonsbedrift kan verdiskapingsprosessen være svært omfattende. Prosessen starter når bedriften mottar råvarene, og avsluttes når det ferdige produktet forlater bedriften.
Verdikjeden i en produksjonsbedrift kan illustreres slik:
I en handelsbedrift vil produktet ofte ikke endres fra det ankommer bedriften, til det leveres til kunden. Bedriften markedsfører og gjør produktet tilgjengelig for kunden. Tilgjengelighet, veiledning, service og behandling av reklamasjoner er også verdiskaping. Derfor kan kunden være villig til å betale en høyere pris for produktet enn bedriften selv har gitt for det.
Netthandel skaper nye verdikjeder
Moderne netthandel skaper også nye verdikjeder. I dag skjer salg i økende grad via nettet. Varer sendes da fra et hovedlager, eller direkte fra en produsent, til forbrukeren. Flere selskaper, deriblant Oda, ser på muligheten for å levere varer med droner. Dette er et eksempel på hvordan ny teknologi kan skape helt nye verdikjeder.