Skip to content
Task

Befaringsrunde

I denne oppgaven skal du gå på befaring på et handlesenter i nærheten av skolen eller der du bor. Å gå befaringsrunder med senterledelsen og andre instanser er en viktig jobb. Kun på denne måten kan du unngå og forebygge uønskede hendelser.

Observer

  1. Gå sammen to og to. Tre inn i rollen som vektere på handlesenteret.
  2. Se etter informasjonen og utstyret som er listet opp i skjemaet nedenfor. Noter i skjemaet hvor dere finner det, og kryss av for om det er synlig, og om det ikke er tilgjengelig.

Skjema for befaringsrunde

Hva?

Hvor?

Synlig

Ikke tilgjengelig

Oversiktskart over senteret

Oversikt over nødutganger

Nød-/branninstruks

Merkede nødutganger

Førstehjelpsutstyr og informasjon om hvor det finnes

Hjertestarter og informasjon om hvor den finnes

Slukkeutstyr og informasjon om hvor det finnes

Finn ut

  1. Finn én eller to nødutganger og se på området rundt.

    1. Er området merket?
    2. Er det skiltet?
    3. Er det hindringer foran dørene?
  2. Er en nød-/branninstruks tilgjengelig for publikum?
    1. Finnes det et merket samlingspunkt?
  3. Se etter brannutstyret som er listet opp nedenfor. Hva av dette utstyret finner dere, og i så fall hvor?
    1. sprinkler i taket
    2. alarmer
    3. slukkeutstyr
  4. Skriv en tilbakemelding til senterledelsen om eventuelle forbedringspunkter og mangler.

Vær en vekter på jobb

Vektere og sikkerhetspersonell gjør befaringer, enten i starten av et oppdrag eller underveis i oppdraget, for å ivareta sikkerheten, evaluere eksisterende sikkerhetstiltak og se etter potensielle forbedringer.

  1. Gå sammen to og to. Tre inn i rollen som vektere som akkurat har fått i oppdrag å evaluere sikkerhetstiltakene ved handlesenteret. Dere skal spesielt se etter forbedringspunkter.
  2. For å gjøre en god evaluering må dere først se etter alt som fungerer bra. Noter ned det, og gå så videre med forbedringspunktene.
  3. Dokumenter alle funnene deres. Alt kan være viktig når dere skal evaluere tiltakene.
  4. Når dere er tilbake, renskriv notatene deres og diskuter funnene deres i klassen.
  5. Er det store forbedringspotensialer, kan dere sammen oppsummere disse og sende oppsummeringen til senterledelsen.