Skip to content

Tasks and Activites

Kommunikasjonsferdigheter

Kommunikasjonsferdigheter handler om hvordan du bruker kunnskapene og kompetansen din om kommunikasjon i møte med andre.
Kvinne sitter på gulvet og bygger lego med ei jente. Foto.
Open image in new window

Kommunikasjon på arbeidsplassen

  1. Hva er viktige ferdigheter når du skal kommunisere med

    • brukere av helse- og oppveksttjenester

    • kollegaer på arbeidsplassen

    • pårørende eller foresatte

  2. Hvorfor er det viktig å tilpasse kommunikasjonen til andre menneskers alder, kultur og livssituasjon?

  3. Hvordan kan manglende kommunikasjonsferdigheter føre til uenighet og konflikt på arbeidsplassen? Bruk eksempler til å forklare.

  4. Lag en plakat med tips for god kommunikasjon på jobb.

  5. Dersom dere har en plakat i klasserommet med råd for godt klassemiljø, kan du sammenligne plakaten du lagde i oppgave 4, med denne. Hvilke likheter og ulikheter finner du?

  6. Reflekter individuelt og sammen med en eller flere medelever over sammenhengen mellom kommunikasjonsferdigheter og miljø i klassen eller på arbeidsplassen.

Related content

Hva innebærer det at du som fagarbeider i helse- eller oppveksttjenestene skal bruke observasjons- og kommunikasjonsferdigheter i arbeidet?

CC BY-SAWritten by: Vigdis Haugan.
Last revised date 10/31/2022

Learning content

Profesjonell kommunikasjon