Skip to content
Lectures and Presentations

Lastbærere til transport av last

Alle lastbærere skal være godkjente og kontrollerte før bruk. Når du skal sjekke lastbærere, må du se etter sentrale ting som kan bidra til at de ikke er godkjente.

Lastbærere er utstyr som brukes til å flytte en last fra et sted til et annet. Det kan være åpen og lukket kontainer, transporttank, lasteplan eller lignende. Alle typer lastbærere skal være godkjente og merket riktig.

Valg av lastbærer

Her omtaler vi i hovedsak utstyr som skal frakte gods til og fra installasjoner offshore. Kravene finner vi i Norsk olje og gass sin retningslinje 116, og de dekker all type transport på vei, bane, sjø eller i lufta.

Når du skal velge lastbærer, er det viktig å se på hva som skal fraktes, hvilket behov varen har for beskyttelse, og hvor stor og tung den er.

Mat, drikke, tøy og lignende bør fraktes i en lukket konteiner. Kjemikalier fraktes i transporttank, og lange rørkomponenter som skal inn i brønnen, fraktes i åpne konteinere (basket).

Det er også egne regler for transport av gassflasker.

Beste praksis for valg av lastbærer

Brukerkontroll av lastbærer

Før du kan ta en lastbærer i bruk, skal du utføre en brukerkontroll. Da kan du bruke Norsk olje og gass sitt skjema for brukerkontroll av lastbærere. Kontrollen skal utføres hver gang en lastbærer tas i bruk.

  • Brukerkontrollskjema 2018

  • Du skal også sjekke merkebrikken på løfteskrevet på lastbæreren og kontrollere at det ikke er skader i kjettingen, løfteløkker og sjakler. Det skal være splinter i sjaklene.

    Beste praksis for brukerkontroll

    Årlig kontroll

    Det skal gjennomføres en årlig kontroll av lastbærere som skal sendes offshore. Det er eier som er ansvarlig for å få gjennomført denne. De som leier utstyret, skal sende det til eieren slik at eieren får gjennomført den årlige kontrollen i tide. Den årlige kontrollen skal fange opp om det er svekkelser i konstruksjonen eller løftepunktene i lastbæreren. Kravene til en lastbærer for offshore-transport er beskrevet i DNV 2.7.1 og NS-EN 12079.

    Lastbærere kan ikke sendes offshore dersom det er mindre enn 30 dager til neste årlige kontroll.

    Dersom en lastbærer som står offshore er utgått på årlig kontrolldato, skal den kontrolleres av en godkjent kontrollør med kompetanse i henhold til retningslinje 116. Kontrolløren skal

    • anmerke i manifest at lastbæreren er utgått på årlig kontrolldato

    • henge utfylt karantenelapp på utsiden av lastbærer

    • sende lastbæreren tom i land

    Utvendig merking

    En lastbærer skal være merket med en sertifikatplate som er godt synlig. Platen skal være merket med siste kontrolldato.

    I tillegg skal lastbæreren være merket med en fargekode som viser når den sist ble kontrollert. Fargekodene gjentas hvert femte år.