Exercise
Analyser en reklamefilm
Videoklippet ovenfor er en reklamefilm for den norske bedriften Lerum. Se filmen og arbeid deretter med spørsmåla.
Den retoriske situasjonen: Hvem sier hva til hvem, hvor, når, hvordan og hvorfor?
- Hvilken filmsjanger er dette?
- Hvor møter vi denne typen filmer?
- Hva er formålet med filmen?
- Hva er produktet eller produktene som skal selges?
- Hva er målgruppa for filmen?
- Finn informasjon om sender på Internett (lerum.no). Hva produserer bedriften? Hvor holder den til?
Handlingen i filmen
- Hva slags omgivelser utspiller handlingen seg i?
- Beskriv kort scenene som er tatt med i filmen.
- Hva slags inntrykk får vi av menneskene og av livet i "saftbygda"?
- Hva blir ikke vist, tror du?
- Er det virkelighet eller fiksjon vi får se her?
Fortelleren i filmen
- Hva er faguttrykket for bruk av fortellerstemme i en film?
- Hvem tilhører fortellerstemmen i filmen?
- Hvor kommer fortelleren fra? Hva slags talemål bruker hun?
- Hvorfor er nettopp denne personen valgt til forteller, tror du?
Produktets "personlighet"
- Hva er "Lerum-imagen"? Hvilke egenskaper og verdier skal forbrukerne knytte til Lerum-merket?
Argumentasjonen i filmen: etos, logos og patos
- Hva er det sender satser mest på i denne filmen – å bygge opp sin troverdighet (etos) og appellere til følelsene (patos), eller å gi saksinformasjon (logos)? Grunngi svaret.
Forklar hvordan sender bruker disse virkemidlene for å bygge opp troverdighet, vekke følelser og/eller informere:
- utvelging av scener og miljø i filmen
- fortellerstemme
- humor
- musikk
- eventuelt andre virkemidler
Fordypningstekst