Skip to content

Work Assignment

CNC-produksjon av spillbrikker

Brikkene på det tradisjonelle tre-på-rad-spillbrettet har en form som egner seg for datastyrt fresing. Lær hvordan du bruker datastyrt fresing til å produsere spillbrikker raskt og effektivt.

Instruksjonsvideo

Instruksjonsvideoen nedenfor viser hvordan du produserer spillbrikker ved å ta i bruk datastyrt fresing.

CAM-program

For å klargjøre fresejobben må du laste noen ferdigtegna brikker inn i CAM-programmet
(CAM = Computer Aided Modelling). Som emne bruker du en lang aluminiumsprofil som du tegner opp i programmet. I de fleste CAM-programmer må du lage et programoppsett der du forteller maskinen hvilken rekkefølge den skal gjøre jobben i.

I programmet velger du objektene du ønsker å frese ut. I dette tilfellet blir det spillebrikkene. Du må også definere hvilken maskin du skal kjøre programmet på, og fortelle CAM-programmet at det er den lange aluminiumsprofilen som skal brukes som emne.

Nullpunkter

For at CNC-maskinen skal vite hvor emnet er plassert, og hvor den skal starte jobben, må du sette nullpunkt.

Maskinnullpunkt

Maskinnullpunktet er et fast punkt i X- og Y-akse på fresebordet til maskinen, ofte i ett av hjørnene på bordet.

Programnullpunkt

Programnullpunktet er et nullpunkt som du definerer, og som skal være referansenullpunktet for programmet ditt. Det betyr at alle bevegelseskommandoer du legger inn i programmet ditt, blir definert ut fra punktet.

Du kan bruke maskinnullpunktet, altså nedre venstre hjørne på skjærebordet, som programnullpunkt. Men det er også fullt mulig å velge et annet hjørne eller en annen vilkårlig posisjon på arbeidsemnet eller fresebordet så lenge nullpunktet er definert i programmet.

På mange maskiner kan du flytte skjæreverktøyet manuelt til en posisjon, gjerne over et hjørne på arbeidsemnet, og sette denne posisjonen som programnullpunkt. Gjør du dette, trenger du ikke måle hvor arbeidsemnet er plassert i forhold til maskinnullpunktet.

I vårt tilfelle skal hjørnet på aluminiumsprofilen være plassert 75 mm fra referansenullpunktet i X-akse og 443 mm fra referansenullpunktet i Y-akse. Koordinatene er da X75 Y443. Når du skal montere emnet i maskinen, må du bruke et måleverktøy og sikre at emnet er plassert i riktig avstand fra maskinnullpunktet. På en stor, upresis maskin holder det kanskje å bruke målebånd, men på en mer presis maskin er du kanskje nødt til å måle med skyvelære.

Open image in new window

Gjennomtenkt plassering av deler sparer tid og minimerer materialforbruket.

Open image in new window

Programnullpunktet er her plassert i nedre høyre hjørne av arbeidsemnet.

To freseprogrammer

Du må sette opp to programmer for å lage brikkene: Det første programmet freser inn symbolene på toppen av brikkene, det andre programmet skjærer ut selve brikkene.

Som verktøy bruker du en 6 mm-pinnefres. CNC-maskinen er programmert til å bevege seg ned i materialet med en svak vinkel for å redusere belastninga på arbeidsemnet og verktøyet. Skjæredataene kan variere sterkt fra maskin til maskin. De må baseres på egenskapene til maskinen, på verktøyet du bruker og på materialet du skal frese i.

Når emnet er plassert riktig og festa forsvarlig, er du nesten klar til å kjøre programmene. Før start må du kontrollere at riktig verktøy er montert, og at verktøyet er nullstilt i Z-aksen. Så kan du starte maskinen og gå i gang.

Fresing av spillsymboler

Visualisering av fresing av spillbrikker til tre på rad. Illustrasjon.
Open image in new window

Når du setter opp fresejobben for symbolene på brikkene, bruker du pocket-funksjonen i CAM-programmet.

Fresing av brikker

Visualisering av tabs. Illustrasjon.
Open image in new window

Sett igjen noe materiale på hver side av brikkene når du lager freseprogrammet. Da unngår du at brikkene kastes ut av maskinen når fresen bryter igjennom.

Merking av brikkene

Du kan merke brikkene på ulike måter, for eksempel ved å bruke neglelakk. Det er en litt tidkrevende prosess, men neglelakk fester seg godt til brikkene. En annen fordel er at neglelakk kommer i veldig mange farger, og selv om literprisen på neglelakk er høy, trenger du bare små mengder lakk til brikkene du skal lage. Dessuten følger penselen med.

Har du tenkt å produsere spill for salg gjennom elevbedrift, er det også lurt å vente til etter -fasen før du investerer i store kvanta maling.

Tenk over

Lønnsom produksjon er nødvendig for at en bedrift skal klare seg – også en elevbedrift. Derfor er det viktig å regne på arbeidskostnader, tidsbruk og andre utgifter.

Lønnsomhet

Tenk på tre-på-rad-brettet du holder på å lage, og på annen type produksjon du kjenner til: Hva er det som avgjør at CNC-maskinering er mer lønnsom enn manuell maskinering? Finn gjerne enda flere argumenter for eller imot enn de som er lista opp her.

  • Å produsere brikker for hånd er tidkrevende, noe som gjør produktene dyre.

  • Å programmere en CNC-maskin er også tidkrevende, men selve maskineringa går raskere.

  • Maskinell produksjon gjør at bedriften sparer tid og kan redusere prisen fordi det blir færre manuelle arbeidstimer.

  • En CNC-maskin er ofte en del dyrere i innkjøp og vedlikehold enn en manuell maskin.

Innkjøp av råvarer

Du vil gjerne tilby tre-på-rad-brettet i ulike fargekombinasjoner og trenger fem forskjellige farger.

  • Regn ut hva det vil koste totalt å kjøpe inn fem forskjellige industrielle malingsspann i minstekvantum på 1 liter pluss pensel, kontra fem ulike neglelakker.

  • Hvor mange spillbrett må du lage før det lønner seg å gå over til industrimaling?

CC BY-SAWritten by: Torbjørn Nordvik Helgesen and Haldor Hove.
Last revised date 11/14/2023

Learning content

Tre-på-rad-spill