Skip to content

Tasks and Activites

Lojalitetskonflikt

Hva vil det si å være lojal? På arbeidsplassen kan det av og til være vanskelig å vite hvem du skal være lojal mot. I denne oppgaven skal vi se nærmere på en tenkt problemstilling i et reisebyrå.
Ung mann som jobber i et reisebyrå, med datamaskin og hodetelefon. Foto.
Open image in new window

Petter er lærling i et reisebyrå. Han har en venn og kollega som han liker godt. Hun er blid og lett å samarbeide med, er populær og godt likt av sjefen. Petter har imidlertid lenge lagt merke til at hun tar med seg kontorrekvisita hjem, og at hun har lange private telefonsamtaler i arbeidstida.

Sjefen klager på de høye kostnadene dette påfører bedriften, men kollegaen fortsetter som før og skjuler det ikke for Petter. Hun mener ikke at det hun gjør, er feil.

Petter er en ærlig person og mener at nettopp ærlighet er en viktig egenskap i jobben.

Petter misliker situasjonen sterkt – han har havnet i en lojalitetskonflikt.

Diskuter disse spørsmålene i små grupper:

  1. Hva tenker dere om situasjonen Petter har havnet i? Har dere forslag til hva han kan gjøre?
  2. Er Petter medskyldig?
  3. Er det illojalt mot bedriften å ikke si fra?
  4. Hvem bør Petter gå til dersom han bestemmer seg for å si fra?
  5. Hvilken framgangsmåte ville du ha valgt?
CC BY-SAWritten by: Vegard Floor Søvik and Monica Gjertsen Steinbakken. Rightsholders: NKI Forlaget and Amendor AS
Last revised date 10/20/2021

Learning content

Arbeidsliv