Skip to content

Tasks and Activites

Prissetting i praksisbedriften

Hvordan jobber praksisbedriften din med prissetting? I denne oppgaven skal du finne ut hvilken strategi og metode praksisbedriften bruker. Du skal også utforske hvordan pris brukes som et konkurransemiddel i markedsføringen.
Prissetting i fem steg: "velg prisstrategi", "velg prissettingsmetode", "bruk relevant priskalkyle", "juster prisen" og "endelig pris på produkt". Illustrasjon.
Open image in new window

Prissetting kan være enkelt for bedriften hvis prislister blir utarbeidet av andre. Men hvis bedriften lager anbud på kompliserte prosjekter, kan prissetting bety mye arbeid. Uansett hvilken bedrift du er i praksis hos, er prissetting en viktig del av arbeidet med økonomi.

I praksisbedriften din er det én eller flere som jobber med økonomi. Du trenger hjelp fra dem til å løse oppgaven.

Svar på spørsmålene

  1. Hvilken prisstrategi har bedriften valgt? (Høy pris, samme pris som konkurrentene eller lav pris?)

  2. Hvilken prissettingsmetode bruker bedriften?

  3. Hvilken priskalkyle bruker bedriften?

  4. På hvilken måte blir basisprisen justert?

  5. Bruker bedriften prisdifferensiering? Hvordan brukes i så fall dette?

  6. Hvor viktig er pris som konkurransemiddel for bedriften?

Illustrasjon som i bokser viser sammenhengen mellom prisstrategi, prissettingsmetode og justering av basispris. Illustrasjon.
Open image in new window
Tips til læreren

Oppgaven passer fint som del av loggen elevene skriver fra praksisen, eller som en individuell skriftlig innlevering.

CC BY-SAWritten by: Cecilie Lund.
Last revised date 11/02/2021

Learning content

Prissetting