Verdens største varehandelsmesse
Er du på jakt etter inspirasjon, råd og kunnskap om trender og hva som kan gjøre deg til kundenes førstevalg, er Big Show stedet å være. Messen har årlig over 35 000 besøkende og 800 utstillere fra 100 land, som kommer for å vise fram det siste nye innenfor innovasjon, teknologi og produkter i varehandelen. Messen er viktig også for den norske handelsnæringen med tanke på å holde seg oppdatert på nye trender, ny teknologi og andre nyheter i bransjen.
Når det gjelder trender som vil ha stor innflytelse på handelsnæringen framover, ble særlig disse trukket fram på messen i 2020:
- kundedrevet utvikling i alle ledd (skreddersøm)
- kostnadseffektive løsninger for levering til kunden
- en smartere verdikjede
- kunstig intelligens (AI), maskinlære, automatisering og 5G
- Instagram-øyeblikk (ekstraordinære kundeopplevelser)
- bruktleie og bruktsalg (kommer mer og mer også i butikkene)
- opplevelser, opplevelser og opplevelser
Vær merkevaren
Kunde- og medarbeiderdrevet utvikling i alle ledd blir viktig i tida framover. Merkevarer skapes gjennom kundeopplevelser. De ansatte som har kundekontakt og kundekompetanse, involveres i større grad enn før i arbeidet med å forbedre kundereisen. Dette kan bli helt avgjørende for et selskaps omdømme og merkevarebygging. Det gjelder å "være merkevaren" – eller be the brand, som det heter på engelsk.
Nye butikkmodeller – med Amazon Go som eksempel
Amazon Go er en ny type selvbetjente, kasseløse storkiosker der kundene registrerer seg med en QR-kode i en app idet de går inn. Når de har handlet det de vil, kan de bare gå ut av butikken uten at de behøver å skanne varene. Varene er blitt automatisk registrert av sensorer og kameraer, og kundene får en kvittering i appen etter at de har forlatt butikken.