Skip to content
Task

Samarbeid og makt i dagligvarehandelen

I denne oppgaven skal du undersøke samarbeid i dagligvarehandelen. Hvilke aktører finnes, og hvordan får leverandører innpass hos disse?

Oppgave 1

Dagligvarehandelen i Norge består hovedsakelig av fire aktører: NorgesGruppen, Coop, Rema 1000 og Bunnpris. I tabellen under ser du en oversikt over markedsandelen til de fire aktørene.

Markedsandel

NorgesGruppen

44,1 %

Coop

29,3 %

Rema 1000

23,2 %

Bunnpris

3,4 %

  1. NorgesGruppen er den største av aktørene. Hvilke butikker innenfor dagligvarehandelen er en del av NorgesGruppen?

  2. Sett opp en oversikt over de ulike Coop-kjedene, og beskriv de ulike konseptene Coop-kjedene har.

  3. Drøft påstanden: "Det burde ha vært flere aktører i dagligvarehandelen i Norge."

  4. Skriv ned fordeler og ulemper med at det kun er fire aktører som dominerer dagligvarehandelen i Norge.

Oppgave 2

Hval Sjokoladefabrikk produserer sjokolade og andre godsaker, og de har vunnet flere blindtester. De har kjempet i lang tid for å få innpass i dagligvarebutikkene i Norge.

Nettressurser

Både dokumentaren og artikkelen er fra 2015.

Gjør følgende oppgaver med utgangspunkt i Hval sjokolade:

  1. Forklar hva som menes med distribusjon.
  2. Hvordan distribuerte Hval sjokolade produktene sine da de startet i 1996?
  3. Gjør rede for begrepene "distribusjonsform", "distribusjonsgrad" og "distribusjonskanal". Bruk Hval sjokolade som eksempel i redegjørelsen.
  4. Hva skal til for at en leverandør får innpass hos en dagligvarekjede? Gjør rede for noen av utfordringene Hval sjokolade har møtt blant de store kjedene.

  5. Drøft påstanden: "Hval sjokolade bør slå seg til ro med at det er vanskelig for dem å få innpass i butikkhyllene hos matvarekjedene."

  6. Gjør rede for makt og avhengighet i distribusjonssystemet i dagligvarehandelen.

Kilde

Linn Østebø/NHO. (31.05.2021). Tall og Trender 2021: Handel. https://www.nhosh.no/tall-og-fakta/tall-og-trender/tallogtrender2021/handel-tall-og-trender/#part5